Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży - podejście holistyczne IP-2F-UZR
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia (definicja zdrowia i choroby WHO, jednoczynnikowa i wieloczynnikowa). Wprowadzenie w obszar wiedzy dotyczącej uwarunkowań psychospołecznych i środowiskowych zdrowia. Koncepcje zdrowia i choroby, w tym modele salutogenetyczne, biologiczne, psychologiczne, społeczne (Model Salutogenezy Antonovsky’ego, Model Resilience). Wyznaczniki zachowań zdrowotnych – rola przekonań i oczekiwań. Teorie stresu i zarządzania stresem. Psychologiczne, środowiskowe, społeczne determinanty zdrowia i choroby.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane ze zdrowiem i chorobą, w tym psychologiczne modele zachowania zdrowia i zarządzania stresem.
Zna i rozumie teorie naukowe dotyczące rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników biopsychologicznych, społecznych i kulturowych.
Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka w kontekście zachowania jego dobrostanu fizycznego i psychicznego. Ma wiedzę dotyczącą środowiskowych i psychospołecznych determinantów zdrowia i choroby.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę związaną ze społecznymi, kulturowymi, ekologicznymi uwarunkowaniami zdrowia i choroby w celu dopasowania odpowiednich metod i narzędzi pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem.
Potrafi komunikować się z innymi specjalistami na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem promocji zdrowia i zachowań prozdrowotnych. Potrafi zaplanować oddziaływania profilaktyczne skierowane do dziecka i rodziny.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się promowaniem zdrowia w różnych środowiskach, w tym przede wszystkim do kształtowania prozdrowotnych zachowań, prowadzenia edukacji profilaktycznej.
Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej, w tym pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji prozdrowotnej. Jest gotów do czerpania inspiracji teoretycznych i praktycznych zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych doświadczeniach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: