Problemy dziecka i rodziny - konwersatorium w języku angielskim IP-2F-PRK
TREŚCI PROGRAMOWE
Studia przypadków jako pedagogiczna metoda analizy. Krytyczna analiza tekstów z czasopism naukowych w języku angielskim na temat: Rodzina jako środowisko wychowawcze. Transmisja międzypokoleniowa i dziedziczenie statusu. Wybrane problemy społeczne dziecka i rodziny, np.: bieda, bezrobocie, problem alkoholowy, przemoc w rodzinie, uzależnienia od nowoczesnych technologii, samotne rodzicielstwo, starość, rozwody, choroby, niepełnosprawność.
W cyklu 2020Z:
Introduction: Corsaro, Bronfenbrenner, Korczak. The problems of childhood and family will be discussed through the lens of social theory, social and critical pedagogy, sociology of culture, sociology of education, developmental psychology and anthropology. The course will concentrate on the creation of a baseline for the identification of vulnerable children in potentially harmful family environments. Students will examine joint intervention programmes in selected countries and cultural contexts, using examples from the literature identified below. Participants will recognise best practice in selected case studies. The core aim of the course will be to act as a catalyst to establish a potential network of professionals who are able to provide prevention, intervention, support and protection for children at high risk. The course will encourage independent research followed by short essays in English, comparing existing practices and models. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną socjologiczną, politologiczną, prawną i medyczną pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskach. Wiedza ta pozwala mu operować profesjonalnym słownictwem niezbędnym w pisarstwie akademickim w języku angielskim.
Zna i rozumie trendy rozwojowe nauk zajmujących się problemami dziecka i rodziny, o których dowiaduje się z lektury artykułów z czasopism międzynarodowych.
Zna i rozumie specyficzną metodologię badań nad problemami dziecka i rodziny stosowaną w międzynarodowym piśmiennictwie naukowym z tego zakresu.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z prawami dziecka i dyscypliną wiodącą.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dostarczanie cotygodniowych prac twórczych i odtwórczych. Test słowniczkowy na zakończenie zajęć.
Literatura
Selected chapters from:
1. Ball S. J., The Education Debate, Bristol 2008.
2. Committee for the Evaluation Early Childhood Interventions, Strengthening Benefit-Cost Analysis for Early Childhood Interventions: Workshop Summary, 2009.
3. Farrington D. P., Welsh B. C., Saving Children from a Life of Crime: Early Risk Factors and Effective Interventions (Studies in Crime and Public Policy), 2008.
4. Graves J. D., Early Interventions in Child Abuse: The Role of the Police Officer, 1983.
5. Lindon J., Safeguarding Children and Young People: Child Protection 0-18 Years (Hodder Arnold Publication), 2009.
6. Little M., Mount K., Prevention and Early Intervention with Children in Need (Dartington Social Research), 1999.
7. Mott G., Prevention and Early Intervention with Children in Need (Dartington Social Research), 1999.
8. Oliver B., Pitt B., Working with Children, Young People and Families (Creating Integrated Services) 2011.
9. Parton N., Safeguarding Childhood: Early Intervention and Surveillance in a Late Modern Society, 2005.
10. Tomlinson S., Education in a post-welfare society, New York 2008.
OECD statistical data: http://www.oecd.org/dataoecd/30/26/45583188.pdf
Uwagi
W cyklu 2020Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa94e2fc0dd4e4aaa9516ec94ae689d3e%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d90b8d0-4d8b-43ef-8cf7-08266de2d962&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zajęć powyżej - startujemy 15.10 o 8.50 w Microsoft TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: