Projekty socjalne IP-2F-POJ
TREŚCI PROGRAMOWE
Koncepcja projektu socjalnego. Struktura projektu socjalnego (części, etapy). Szeroka gama potencjalnych zastosowań w pracy na rzecz różnych środowisk. Projektowanie i przygotowanie projektów socjalnych w grupach. Próby pozyskania wsparcia instytucjonalnego w celu realizacji wybranego projektu socjalnego.
W cyklu 2021Z:
Tematy zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ideę i znaczenie projektu socjalnego.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat struktury i procedury postępowania projektowego. Zna i rozumie metody diagnostyczne i ewaluacyjne wykorzystywane w projekcie socjalnym. Wie, jak samodzielnie wykonać i wdrożyć projekt.
Zna i rozumie różne oblicza dzieciństwa, jego indywidualne społeczne, kulturowe i ekonomiczno-polityczne uwarunkowania w dzisiejszym świecie. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach oraz determinantów inkluzji społecznej.
Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym tworzenia lokalnych systemów wsparcia dziecka i rodziny oraz innych zbiorowości społecznych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas opracowywania projektu socjalnego.
Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim.
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz praw dziecka, jak również współdziałać z innymi w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe.
Potrafi planować i podejmować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie przez przyjmowanie pozytywnego nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. To człowiek kreatywny, twórczy, poszukujący nowych rozwiązań, gotowy do inicjowania i wdrażania zmian.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010 E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001 Literatura uzupełniająca G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006 M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006 |
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010 E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001 Literatura uzupełniająca G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006 M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Ocenie podlega praca - projekt socjalny. - pogadanka, praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 15 h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 5h - samodzielna lektura tekstów - 5h - przygotowanie się do egzaminu - 5h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: