Polityka lokalna wobec dzieci i młodzieży IP-2F-PLD
Pojęcie, zakres oraz geneza polityki lokalnej. Zasady i instrumenty polityki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem działań skierowanych do dzieci i młodzieży. Podmioty polityki lokalnej; uczestnictwo dzieci i młodzieży w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. Modele polityki społecznej i ich oddziaływanie na dziecko, młodzież i rodzinę. Działy polityki społecznej: polityka ochrony zdrowia, polityka rodzinna, polityka edukacyjna; Wyzwania dla polityki lokalnej. Ustawa o pomocy społecznej. Rozporządzenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące dzieci i młodzieży. Problemy dzieci i młodzieży i krytyczna analiza rozwiązań systemowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu, czym jest polityka lokalna wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie zasady polityki lokalnej wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie założenia teoretyczne polityki lokalnej wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu polityki społecznej. Zna i rozumie modele polityki społecznej.
Zna i rozumie podstawowe kwestie związane z funkcjonowaniem dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej. Zna i rozumie jakich problemów doświadczają obecnie dzieci i młodzież. Zna i rozumie poszczególne działy polityki społecznej odnoszące się do dzieci i młodzieży.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z sytuacją dzieci i młodzieży. Potrafi wyszukiwać odpowiednie regulacje prawne dotyczące dzieci i młodzieży z uwzględnieniem rozporządzeni Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat możliwości wsparcia dzieci i młodzieży.
Potrafi komunikować się ze specjalistami zajmującymi się dziećmi i młodzieżą z najbliższego otoczenia tzn. z rodziną, psychologiem, pedagogiem szkolnym, terapeutą do spraw uzależnień, nauczycielami, pracownikami świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych, pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym i policją.
Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na temat polityki lokalnej, modeli polityki społecznej, zakresów wsparcia dzieci i młodzieży. Potrafi uczyć się. Jest otwarty na zmieniającą się rzeczywistość prawną, społeczną i lokalną.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej analizy oraz oceny swojej pracy. Jest gotów poznawać nowe rozporządzenia dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży oraz oferowanej im pomocy. Jest gotów dostrzegać trudności związane z pracą na rzecz dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym. Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemu.
Jest gotów włączyć się do działań na rzecz rodziny i społeczności lokalnej. Jest gotów dążyć do poprawienia perspektyw edukacyjnych, zawodowych, mieszkaniowych, zdrowotnych oraz socjalnych dzieci i młodzieży.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się sprawami dzieci i młodzieży w perspektywie polityki lokalnej. Dba oto, aby były przestrzegane ich prawa w instytucjach edukacyjnych oraz poza nimi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: