Konwencja o Prawach Dziecka IP-2F-KPD
TREŚCI PROGRAMOWE
Konwencja o Prawach Dziecka – państwa sygnatariusze i monitoring wykonawczy. Instrumenty międzynarodowe, wymiar prawny i wykonawczy w poszczególnych krajach. Zapisy Konwencji o Prawach Dziecka w praktyce pedagogicznej i społecznej. Zapisy Konwencji o Prawach Dziecka a zmiana społeczna. Konwencja o Prawach Dziecka i jej praktyczne znaczenie w życiu dzieci, np. w odniesieniu do dziecięcej przedsiębiorczości.
W cyklu 2020Z:
- Historia praw dziecka i ich współczesny kształt |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zapisy Konwencji o Prawach Dziecka, jej międzynarodową genezę, zna polski wkład w jej powstanie oraz kontekst polityczny, społeczny i kulturowy z nią związany.
Zna i rozumie trendy rozwojowe dyscyplin powiązanych z prawami dziecka i zmianami społecznymi oraz rozumie, jak to wpływa na praktyczne zastosowywanie Konwencji o Prawach Dziecka.
Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości dzieci oraz ich usytuowanie prawne względem Konwencji o Prawach Dziecka.
Umiejętności
Potrafi odczytywać i interpretować polskie i międzynarodowe standardy związane z Konwencją o Prawach Dziecka, rozwiązania prawne, instytucjonalne oraz raporty z monitoringu międzynarodowego.
Potrafi komunikować się ze specjalistami i z interdyscyplinarnymi zespołami działającymi na rzecz wdrożenia Konwencji o Prawach Dziecka.
W odpowiednim języku nauki i praktyki społecznej (zarówno w języku polskim, jak i obcym) potrafi prowadzić debatę.
Uczestniczy w zespołowych projektach na rzecz zapisów Konwencji o Prawach Dziecka.
Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do refleksyjnego promowania Konwencji o Prawach Dziecka i działań na jej rzecz i tym samym na rzecz działań antydyskryminacyjnych.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli lidera praw dziecka, do przestrzegania zasad etycznych, w tym do ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
metody: wykład, prezentacje, dyskusje w grupie i inne formy aktywne
kryteria oceny:
- obecność i aktywność
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
- referat/esej
2 ECTS
30 h - godziny kontraktowe
30 h - przygotowanie do zajęć (prezentacja, samodzielna lektura tekstw, napisanie eseju/referatu)
Literatura
M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa, 1986
J. Korczak, Prawo dziecka o szacunku, Warszawa, 2012
J. Korczak, Jak kochać dziecko, Warszawa, 2012
P. Jaros, M. Michalak (red.), Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych, Warszawa, 2015
M. Michalak (red.), Standardy ochrony praw dziecka, Warszawa, 2018
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: