Klasycy pedagogiki dziecka - 1 IP-2F-KLD1
Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami,
Analizy porównawcze koncepcji dziecka i dzieciństwa z podkreśleniem problematyki, godności dziecka, praw dziecka, widzianej w szerokiej perspektywie społecznej, kulturowej, religijnej. Różne stanowiska klasyków pedagogiki na temat wolności dziecka, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej. Różne koncepcje dzieciństwa i obrazu dziecka oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.
Odczytanie aktualności i doniosłości głoszonych idei, myśli i działań klasyków pedagogiki dziecka. Stosunek współczesności do dziecka i dzieciństwa, nadzieje i zagrożenia rozwoju dziecka, realizacja praw dziecka w kontekście przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych. Poszukiwanie tego, co uniwersalne, co łączy poglądy pedagogiczne klasyków Pedagogiki Dziecka.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne koncepcje dziecka i dzieciństwa oraz pedagogiki dziecka.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki dziecka.
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia i pojęcia, tj. dziecko, dzieciństwo, wychowanie, rozwój, socjalizacja, wsparcie, opieka, środowisko życia.
Zna różne oddziaływania pedagogiczne i rozumie je jako konsekwencje przyjęcia określonych perspektyw, interpretacji i definicji dziecka i dzieciństwa.
Umiejętności
Potrafi prowadzić debatę na tematy związane z pedagogicznymi oddziaływaniami.
Potrafi poszukiwać informacji i inspiracji w zakresie rozumienia koncepcji dziecka i dzieciństwa oraz wynikających z nich pedagogicznych oddziaływań. Potrafi włączać poznane koncepcje do własnej praktyki i rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dziecka i dzieciństwa i wynikających z nich oddziaływaniami pedagogicznymi.
Kryteria oceniania
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:
- prowadzenie zajęć w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams
- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams
- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams
- praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.
wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW
przygotowanie do ćwiczeń/warsztatów lektura tekstów
przygotowanie pracy
Literatura
1. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.
2. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS
3. Smolińska-Theiss B., (1993) Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny
4. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa
5. Smolińska-Theiss B., Theiss W., (2003) Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem (w:)W służbie dziecku – blaski i cienie, red. J.W ilk, Lublin Katedra Pedagogiki Rodziny KUL
6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka
7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka
8. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie Żak
9. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Pedagogika GW
10. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka
11.Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka
12. Korczak J., (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Santorski, Warszawa.
13. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)
14. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.
15. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak
16. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak
17.Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut
18. Bałachowicz J., (2012) Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka. Warszawa, Wyd. APS
19. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP
20. Kron W.F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot , GWP
21. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., (2020) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań, Wyd. UAM
22. Łopatkowa M., (1988) Elementarz wychowania małego dziecka. Warszawa, Wyd. LSW
23. Elliot J., Place M., (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa, WSiP.
W cyklu 2020L:
1. Bińczycka J. (2009), Spotkanie z Korczakiem. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: