Dzieciństwo społecznie zmarginalizowane IP-2F-DZZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie marginalizacji społecznej, pojęcie problemów społecznych i socjalnych, teorie problemów społecznych i marginalizacji, geneza i mechanizmy powstawania zjawisk marginalizacji, przykłady społecznej marginalizacji dzieciństwa (bieda, przemoc, niepełnosprawność, emigracja, bezdomność, choroby, przestępczość), instytucje zajmujące się pomocą i wsparciem dzieci zmarginalizowanych i ich rodzin, sposoby aktywizacji, przedsiębiorczość i zapobieganie wykluczeniu społecznemu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z pomocą dziecku społecznie zmarginalizowanemu. Jest zorientowany na innowacyjne rozwiązywanie złożonych problemów w nietypowych sytuacjach. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach.
Zna i rozumie fundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie.
Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości indywidualnej, w celu przeciwdziałania marginalizacji społecznej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa.
Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz potrafi w wyższym stopniu posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z marginalizacją dziecka i rodziny w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do budowania swojej tożsamość zawodowej związanej z pracą z dzieckiem zmarginalizowanym społecznie. Jest otwarty na problemy związane z wykluczeniem dziecka w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
Jest gotów do bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, a jednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko, jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działania prowadzące do wyjścia z biedy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: