Działania samorządowe na rzecz dzieci IP-2F-DSD
• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny]
• Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny]
• Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny]
• Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin]
• Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina]
W cyklu 2020L:
• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny] • Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny] • Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny] • Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin] • Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina] |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie europejskie prawodawstwo do ochrony przed przemocą, prawa dzieci niepełnosprawnych, prawa dzieci migrantów. Zna akty prawne i działania organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych na rzecz dziecka.
Zna i rozumie założenia Deklaracji Praw Człowieka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka oraz praktyczne efekty ich oddziaływania i wdrażania.
Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania instytucji zajmujących się wsparciem dziecka. Zna społeczne i kulturowe uwarunkowania dziecka.
Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, związanej z potrzebami dzieci.
Umiejętności
Potrafi identyfikować, diagnozować różne problemy dziecka i rodziny z zastosowaniem odpowiednich narzędzi diagnozy.
Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi metodami narzędziami i w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących dziecka. Potrafi włączyć się do zespołów interdyscyplinarnych zajmujących się ochroną praw dziecka. Potrafi pracować w grupie roboczej zespołu z konkretną rodziną.
Potrafi skutecznie komunikować się z lekarzami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny w perspektywie lokalnej i ponadlokalnej. Uczestniczy w zespołach, projektach badawczych i praktycznych z zakresu wsparcia dziecka i rodziny.
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji tych zadań. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w praktyce.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznego spojrzenia na różnorodne działania samorządów lokalnych na rzecz dziecka, na konflikty i sprzeczności interesu różnych grup i środowisk.
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka. Staje zawsze w obronie dziecka, odpowiedzialnie wypełnia zobowiązania społeczne wobec dziecka, rodziny oraz środowiska szkolnego.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się dzieckiem z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
Kryteria oceniania
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
>b> FORMA AKTYWNOŚCI:
Godziny kontaktowe: 15 godz.
Praca terenowa, przygotowanie do zaliczenia: 35 godz.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
- dokumenty programowe publikowane na stronach internetowych wskazanych biur m.st. Warszawa;
- ustawy regulujące zasady funkcjonowania samorządu i obszarów polityki państwa w zakresie pomocy społecznej, edukacji, zdrowia publicznego, kultury
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- J. Korczak "Dzieła", Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa 1993 (tom 7 – Jak kochać dziecko, Momenty wychowawcze, Prawo dziecka do szacunku);
- M. Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak (red.) "Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty", tomy 1-5, GWP, Gdańsk 2008;
- M. Dudzikowa "Mit o szkole", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004;
- J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter "Zagrożona młodzież", PARPA, Warszawa 2001;
- M. Kolankiewicz "Zagrożone dzieciństwo", WSiP, Warszawa 1998;
- C. Kupisiewicz, "Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu", WSiP Warszawa 1979;
- J. Szczepański "Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty" WSiP, Warszawa 1989;
- A. Mencwel (red.) "Antropologia kultury", WUW, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: