Dzieci i sacrum IP-2F-DSA
Sfera religijności dziecięcej, wybrane praktyk religijne a prawa dziecka, antropologiczna funkcja sacrum, dzieciństwo w sferze religiioraz dzieciństwo w sferze świeckości, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii.
1. Sacrum i godność dziecka
2. Sacrum i wychowanie holistyczne dziecka
3. Sacrum i edukacja kulturowa dziecka
4. Sacrum i dziecko w ujęciu interdyscyplinarnym
4. Sacrum i dziecko w myśli Janusza Korczaka
5. Sacrum i dziecko w magisterium eklezjalnym
6. Zderzenie profanum i sacrum w życiu dziecka
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzęz zakresu nauk społecznychi humanistycznych, w tym wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć procesrozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskachze szczególnym uwzględnieniem praktyk religijnych.
- Zna i rozumiefundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym.
Umiejętności
- Potrafiwykorzystaćwiedzę teoretyczną doanalizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa.
- Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i prawdziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.Kompetencje społeczne.
- Jest gotów do budowania swojej tożsamość zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia jak i międzynarodoweprocesy i wyzwaniaw tym procesy i wyzwania związanez religią.
- Jest gotówdo bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, ajednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko,jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działaniaprowadzące do wyjścia z biedy.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- wykład aktywizujący,
- dyskusja dydaktyczna,
- praca w zespołach,
- analiza przypadków,
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 15 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.
Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.
Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy.
Link do zajęć:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb31137b2f984a2eb22f0680e55bb71d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e1f2561-3aa8-43aa-91d5-81fc1f72b073&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, wyd. Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018
2. A. Solak (red.), Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, wyd. BIBLOS, Tarnów 2005
3. R. Gawrych, A. Solak, T. Wardzała (red.), Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie, wyd. Sofia WSSE, Gdańsk 2014
4. M. Michalak, Order Uśmiechu – wspólny świat dzieci i dorosłych, wyd. MKOU, Warszawa 2020
Literatura uzupełniająca:
1. B. Smolińska_Theiss, Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, wyd. APS, Warszawa 2014
2. J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2009
Uwagi
W cyklu 2020L:
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, METODY KSZTAŁCENIA Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: