Diagnoza psychopedagogiczna i poradnictwo - dziecko i rodzina IP-2F-DPR
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acc75196b5f94458aa41ea9d2063ca0b7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e4fad6fc-d739-4458-84d7-0b07fb201c91&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEwH1LOY2EjUgDZNDrtqOmhuOzqWmVKsA4r2djS49Xls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a415f05e-7ac2-438a-a11d-28b6170c9455&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Z)
TREŚCI PROGRAMOWE
Diagnoza psychopedagogiczna – założenia teoretyczne, obszary diagnoz psychopedagogicznej, wprowadzenie do psychoedukacji i poradnictwa rodzinnego. Patologie i dysfunkcje w rodzinie, z perspektywy psycho-pedagogicznej i terapeutycznej. Rozporządzenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i karnego, trening mediacji rodzinnych, warsztat umiejętności socjoterapeutycznych, systemowa terapia dzieci
i młodzieży, metodyka pracy terapeutycznej z rodziną, doradztwo zawodowe.
Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się.
Szczegółowe treści zajęć to:
- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
- Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej
- Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego
- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)
- Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny);
- Kryteria diagnostyczne ICD 10
- Cechy kontaktu pomocowego
- Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego
- Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
- Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem
- Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)
- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
W cyklu 2020Z:
Diagnoza psychopedagogiczna – założenia teoretyczne, obszary diagnoz psychopedagogicznej, wprowadzenie do psychoedukacji i poradnictwa rodzinnego. Patologie i dysfunkcje w rodzinie, z perspektywy psycho-pedagogicznej i terapeutycznej. Rozporządzenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i karnego, trening mediacji rodzinnych, warsztat umiejętności socjoterapeutycznych, systemowa terapia dzieci Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
W cyklu 2021Z:
Diagnoza psychopedagogiczna – założenia teoretyczne, obszary diagnoz psychopedagogicznej, wprowadzenie do psychoedukacji i poradnictwa rodzinnego. Patologie i dysfunkcje w rodzinie, z perspektywy psycho-pedagogicznej i terapeutycznej. Rozporządzenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i karnego, trening mediacji rodzinnych, warsztat umiejętności socjoterapeutycznych, systemowa terapia dzieci Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię dotyczącą rodziny i dziecka. Zna podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej systemów rodzinnych i koncepcje poradnictwa rodzinnego i rozumie ich zastosowanie. Zna główne obszary diagnozy psychopedagogicznej, założenia teoretyczne i rozwiązania metodologiczne. Zna wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i karnego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zna i rozumie ekologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia dziecka wynikające z rozwoju cywilizacji.
Umiejętności
Potrafi identyfikować, diagnozować różne problemy dziecka i rodziny z zastosowaniem odpowiednich narzędzi diagnozy. Potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia do diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, syntezować różne koncepcje i środki diagnozy rodziny i dziecka. Potrafi diagnozować i prowadzić działania o charakterze profilaktycznym, opiekuńczym, psychopedagogicznym, interwencyjnym i mediacyjnym.
Potrafi skutecznie komunikować się z rodzinami potrzebującymi pomocy i konstruować porady ustne i pisemne w języku zrozumiałym dla odbiorców. Potrafi komunikować się ze specjalistami, zespołami interdyscyplinarnymi, ośrodkami wsparcia działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
Potrafi kierować pracą zespołu i porozumiewać się z instytucjami i specjalistami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Potrafi włączyć się w działania zespołu interdyscyplinarnego zajmującego się dzieckiem i rodziną.
Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się do pracy z rodziną i instytucjami ją wspierającymi. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do projektowania, organizowania i realizowania działań pomocowych wobec dziecka i rodziny.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do włączania się i budowania sieci wsparcia i współpracy z innymi podmiotami w zakresie pomocowym. Odpowiedzialnie wypełnia zobowiązania społeczne wobec dziecka, rodziny, środowiska lokalnego i państwa.
Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemu.
Jest gotów do samodzielnego formułowania wniosków, merytorycznego argumentowania odnośnie postępowania diagnostycznego i poradniczego.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli specjalisty do spraw rodziny i dziecka w kontekście diagnozowania psychopedagogicznego i poradnictwa.
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć
- egzamin pisemny/ustny
- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu
- ocena prac wykonywanych podczas zajęć
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć
- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści
- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej
- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą
- ocena transkrypcji wywiadu
Metody kształcenia:
- wykład
- dyskusja dydaktyczna
- prezentacja multimedialna
- burza mózgu
- praca w zespołach
- analiza przypadków
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h
Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 25 h
Przygotowanie, przeprowadzenie oraz analiza kwestionariusza wywiadu: 25 h
Łączna liczba punktów ECTS: 3
Literatura
Kargulowa, Alicja. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa
Kołakowska, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków
Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak
Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Uwagi
W cyklu 2020Z:
zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acc75196b5f94458aa41ea9d2063ca0b7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e4fad6fc-d739-4458-84d7-0b07fb201c91&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Uwaga zajęcia odbywają się w formie hybrydowej https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEwH1LOY2EjUgDZNDrtqOmhuOzqWmVKsA4r2djS49Xls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a415f05e-7ac2-438a-a11d-28b6170c9455&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: