Dziecko wobec tradycyjnych mediów i nowych technologii IP-2F-DMT1
TREŚCI PROGRAMOWE
Media tradycyjne, współczesne media, multimedia, rola mediów w kształtowaniu współczesnych społeczeństw, rola mediów w procesie wychowawczym, opracowywanie strategii przeciwdziałania negatywnemu wpływowi mediów – etapy, wybrane elementy dydaktyki, wybrane elementy psychologii wpływu społecznego. Dzieci wobec konsumpcjonizmu i aktywizmu sieciowego. Rodzaje tekstów sieciowych jako przekazów (anty)pedagogicznych. Samotność dziecka w Sieci. Sieciowe (nie)bezpieczeństwo (anty)społeczne. Geneza, symptomy oraz konsekwencje sieciowego cyberwypalenia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie różnorodne zjawiska związane z obecnością dzieci w przestrzeni sieciowego świata. Ma wiedzę dotyczącą znaczących faktów związanych ze zjawiskiem dziecięcych interakcji sieciowych.
Zna i rozumie różnice pomiędzy mediami tradycyjnymi, wykorzystującymi komunikację jednostronną (TV, radio, prasa) a nowoczesnymi mediami (Internet, aplikacje komputerowe), w których nie tylko komunikacja jest dwustronna, ale ich użytkownik w dużym stopniu odpowiada za jej kształt i okoliczności. Zna i rozumie kontekst funkcjonowania współczesnych mediów, ich zasięg i siłę oddziaływania na dzieci i młodzież.
Ma wiedzę z zakresu teorii i praktyki medialnej, ale i nauk społecznych czy antropologii kultury, psychologii, socjologii, by móc wiązać w logicznym rozumowaniu wiedzę z tych dziedzin z wiedzą pedagogiczną – wszystko w trosce o racjonalne funkcjonowanie dziecka w środowisku sieciowym.
Zna i rozumie podstawowe zagrożenia i choroby w związku z przebywaniem dziecka w rzeczywistości sieciowej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów występujących w sieciowych relacjach dzieci. Umie wykorzystać media do wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
Potrafi wykorzystać nowoczesne media do podnoszenia jakości procesu nauczania/uczenia się oraz wzbogacania światopoglądu dzieci i młodzieży.
Potrafi formułować i wypowiadać opinie na tematy związane z różnymi aspektami obecności dzieci w przestrzeniach sieciowych – zwłaszcza ich nośników mobilnych.
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany i gotowy do sprawnego i merytorycznego (krytycznego) precyzowania własnego zdania na poznawane treści związane z różnymi przejawami uczestnictwa dziecka w życiu w Sieci i tam realizującego się dzieciństwa. Zna sposoby wychowawczej ingerencji i umie je zastosować w codziennej praktyce pedagogicznej.
Jest gotowy do zachęcanie i merytorycznego przekonania do działalności na rzecz sieciowego, ale i antysieciowego środowiska społecznego dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: