Poradnictwo edukacyjno-zawodowe AP-3F-PZA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wspieranie rozwoju uczniów: określanie potencjału i potrzeb, opracowywanie planów wspomagania uczniów w zależności od potrzeb w porozumieniu ze specjalistami z placówki oświatowej i spoza niej; stymulowanie samodzielności myślenia i kreatywności (zwłaszcza w ekspresji plastycznej). Doradzanie w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, także przez włączenie się w działania instytucjonalne placówki oświatowej. Zasady organizacji doradztwa zawodowego w placówkach oświatowych według regulacji prawnych (Roz. MEN z dn. 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Współpraca nauczyciela plastyki z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami oraz specjalistami w ramach realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego. Idea uczenia się przez całe życie. Regulacje prawne wykonywania zawodu nauczyciela i ścieżki jego rozwoju zawodowego. Planowanie rozwoju osobistego i jego formalizacja przez kolejne stopnie awansu zawodowego. Obligatoryjny Plan rozwoju zawodowego nauczyciela oraz kolejne wymogi formalne. Spełnianie kryteriów formalnych jako narzędzie do zarządzania własnym rozwojem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka dysponuje niezbędną wiedzą o prawnych, instytucjonalnych, pedagogicznych i interpersonalnych zasadach udzielania uczniom pomocy w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Zna i rozumie poradnictwo edukacyjno-zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania młodzieży do uczenia się przez całe życie.
Zna strategie i sposoby skutecznego rozwijania własnego warsztatu pedagogicznego i metodycznego z uwzględnieniem podstaw prawnych, i wsparcia instytucjonalnego; zasady planowania osobistego rozwoju zawodowego.
Umiejętności
Student/ka świadomie planuje i konsekwentnie realizuje rozwój własny; łącząc etapy rozwoju z kolejnymi stopniami awansu zawodowego.
W sposób zindywidualizowany, przez celowe i usystematyzowane diagnozowanie potrzeb i potencjału każdego ucznia, wspiera jego rozwój, w tym - podejmowanie ważnych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi nawiązywać współpracy z nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student/ka w pracy z uczniami kieruje się nadrzędną zasadą poszanowania podmiotowości każdego z uczniów, akceptacji jego odrębności i odmienności (medycznej, kulturowej, społecznej, językowej itd.), na gruncie uniwersalnych zasad i powszechnych norm etyki.
W kontaktach z uczniami i innymi interesariuszami procesu kształcenia kieruje się nadrzędną zasadą budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi stronami na zasadach sprawiedliwego i uczciwego dialogu, sytuacje konfliktowe rozwiązując poprzez działania mediacyjne lub negocjacje; nie nadużywając przy tym swojej pozycji instytucjonalnej.
Nieustannie dąży do samorozwoju i nieprzerwanego doskonalenia warsztatu pracy nauczycielskiej, mając na względzie dobro własne i uczniów; w pełnym zaangażowaniu w pracę z ludźmi nie traci poczucia własnej wartości i zaspokaja swoje potrzeby rozwoju osobistego (w tym artystycznego) i spełniania życiowych pragnień oraz aspiracji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: