Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - diagnoza i wsparcie AP-3F-PUP
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Techniki diagnostyczne w pedagogice. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
W cyklu 2023L:
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych. |
W cyklu 2023Ln:
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma wiedzę z zakresu funkcjonowania ucznia, w tym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów szczególnie uzdolnionych w szkole i zespole klasowym.
Ma wiedzę z zakresu dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Ma wiedzę z zakresu projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, zna cechy dobrej diagnozy.
Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej oraz w diagnostyce pedagogicznej.
Zna i rozumie diagnozę wstępną uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
Umiejętności
Student/ka potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia; opracowywać narzędzia diagnostyczne.
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia. Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzica-mi/opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Potrafi projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student/ka jest świadomy/a zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: