Psychologia rozwoju człowieka dla nauczycieli AP-3F-PRC
TREŚCI PROGRAMOWE:
Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka definiuje i wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka, w szczególności zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.
Umiejętności
Student/ka potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu.
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.
Potrafi wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju psychicznym człowieka.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy o rozwoju człowieka i jego uwarunkowaniach i jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem, także zawodowym.
Jest gotów/owa doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, używać niezbędnej literatury przedmiotu, wykorzystywać zdobytą wiedzę psychologiczną do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Ćwiczenia: Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 24 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: