Psychologiczne podstawy uczenia się i wychowania AP-3F-PPU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych. Metody i techniki uczenia się. Uczenie się i analiza zachowania. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania.
Wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych.
W cyklu 2023Zn:
Tematyka przedmiotu dotyczy współczesnych teorii, badań i metod związanych z psychologią uczenia się i psychologią wychowania. Treści związane z psychologią uczenia się skupiają się wokół różnych rodzajów uczenia się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, modelowanie, uczenie się utajone. Istotnym aspektem są również fizjologiczne podstawy funkcjonowania pamięci oraz współczesne teorie pamięci i modele jej funkcjonowania oraz badania empiryczne. Istotnym elementem są także mity związane z różnymi aspektami związanymi z uczeniem się oraz wynik współczesnych badań. Treści związane z psychologią wychowawczą skupiają się na wokół celów wychowawczych, metody bez porażek, pozytywnej dyscypliny, roli motywacji w uczeniu się oraz technik behawioralnych. |
W cyklu 2024Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Zna metody wspierania rozwiązywania problemów w trakcie nauczania (się).
Zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.
Opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Umiejętności
Student/ka posiada umiejętność stosowania wiedzy na temat procesów uczenia się w praktycznych sytuacjach społecznych i edukacyjnych.
Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się, także w sytuacji konfliktowej.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.
Ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: