Pierwsza pomoc przedmedyczna AK-0F-POP
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy prawne w udzielaniu pierwszej pomocy. Ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego. Ćwiczenie oceny stanu poszkodowanego. Ocena stanu poszkodowanego leżącego na brzuchu. Zmiana pozycji z brzucha na plecy. Pozycja boczna bezpieczna - teoria i praktyka. Zasady ogólne postępowania z nieprzytomnym. Resuscytacja dorosłych, dzieci i niemowląt. Metody użycia AED. Wzywanie pomocy.
Postępowanie przy padaczce, omdleniu, cukrzycy, udarze, ataku serca. Urazy i krwotoki, złamania. Pozoracje podczas wszystkich tematów. Sprawdzian teoretyczny i praktyczny.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE /ćwiczenia/ 1. Wstęp do pierwszej pomocy. Prawo a pierwsza pomoc. 2. Schemat postępowania w miejscu zdarzenia. 3. Ocena sytuacji i zabezpieczenie siebie i miejsca zdarzenia. 4. Ocena stanu poszkodowanego. 5. Postępowanie z nieprzytomnym, pozycja boczna ustalona, obracanie leżącego z brzucha na plecy. 6. Wzywanie pomocy – sposoby, formy. 7. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa dorosłych, dzieci i niemowląt. 8. Zadławienia. 9. Krwotoki i rany. 10. Oparzenia. 11. Złamania. 12. Padaczka, omdlenia. 13. Atak serca, udar. |
W cyklu 2021L:
Tematy ćwiczeń: 1. Zajęcia organizacyjne. Pierwsza pomoc – wprowadzenie. Pierwsza pomoc w świetle prawa. 2. Zasady bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia. Środki ochrony osobistej. Wezwanie pomocy. Numery alarmowe w Polsce. Schemat postępowania na miejscu zdarzenia. 3. Ocena sytuacji na miejscu zdarzenia. Zabezpieczenie ratownika i miejsca zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego. 4. Nagłe zachorowania – omdlenie, utrata przytomności, napad drgawek, duszność, ból w klatce piersiowej, podejrzenie udaru, zaburzenia poziomu glukozy. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 5. Urazy: złamania, krwotoki i rany, oparzenia. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 6. Zasady postępowania z nieprzytomnym poszkodowanym, pozycja bezpieczna, ocena stanu poszkodowanego leżącego na brzuchu, obracanie leżącego z brzucha na plecy. Zadławienie. 7. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa dorosłych, dzieci i niemowląt. Użycie AED w RKO. Zajęcia są realizowane hybrydowo - 4 pierwsze spotkania odbywają się zdalnie, na platformie MS Teams. Kolejne 4 spotkania odbywają się stacjonarnie, w murach uczelni. Szczegółowe daty spotkań są określone na stronie przedmiotu dla poszczególnych grup zajęciowych w USOS oraz w dedykowanym Zespole na platformie MS Teams. Zaliczenie ma formę teoretyczną (kolokwium na ostatnich zajęciach) oraz praktyczną (zaliczenie ćwiczeń podczas spotkań stacjonarnych). |
W cyklu 2023Z:
Tematy ćwiczeń: 1. Zajęcia organizacyjne. Pierwsza pomoc – wprowadzenie. Pierwsza pomoc w świetle prawa. 2. Zasady bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia. Środki ochrony osobistej. Wezwanie pomocy. Numery alarmowe w Polsce. Schemat postępowania na miejscu zdarzenia. 3. Ocena sytuacji na miejscu zdarzenia. Zabezpieczenie ratownika i miejsca zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego. 4. Nagłe zachorowania – omdlenie, utrata przytomności, napad drgawek, duszność, ból w klatce piersiowej, podejrzenie udaru, zaburzenia poziomu glukozy. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 5. Urazy: złamania, krwotoki i rany, oparzenia. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 6. Zasady postępowania z nieprzytomnym poszkodowanym, pozycja bezpieczna, ocena stanu poszkodowanego leżącego na brzuchu, obracanie leżącego z brzucha na plecy. Zadławienie. 7. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa dorosłych, dzieci i niemowląt. Użycie AED w RKO. Zajęcia są realizowane hybrydowo - 4 pierwsze spotkania odbywają się zdalnie, na platformie MS Teams. Kolejne 4 spotkania odbywają się stacjonarnie, w murach uczelni. Szczegółowe daty spotkań są określone na stronie przedmiotu dla poszczególnych grup zajęciowych w USOS oraz w dedykowanym Zespole na platformie MS Teams. Zaliczenie ma formę teoretyczną (kolokwium na ostatnich zajęciach) oraz praktyczną (zaliczenie ćwiczeń podczas spotkań stacjonarnych). |
W cyklu 2023Zn:
Tematy ćwiczeń: 1. Zajęcia organizacyjne. Pierwsza pomoc – wprowadzenie. Pierwsza pomoc w świetle prawa. 2. Zasady bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia. Środki ochrony osobistej. Wezwanie pomocy. Numery alarmowe w Polsce. Schemat postępowania na miejscu zdarzenia. 3. Ocena sytuacji na miejscu zdarzenia. Zabezpieczenie ratownika i miejsca zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego. 4. Nagłe zachorowania – omdlenie, utrata przytomności, napad drgawek, duszność, ból w klatce piersiowej, podejrzenie udaru, zaburzenia poziomu glukozy. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 5. Urazy: złamania, krwotoki i rany, oparzenia. Postępowanie z poszkodowanym w tych sytuacjach. 6. Zasady postępowania z nieprzytomnym poszkodowanym, pozycja bezpieczna, ocena stanu poszkodowanego leżącego na brzuchu, obracanie leżącego z brzucha na plecy. Zadławienie. 7. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa dorosłych, dzieci i niemowląt. Użycie AED w RKO. Zajęcia są realizowane hybrydowo - 4 pierwsze spotkania odbywają się zdalnie, na platformie MS Teams. Kolejne 4 spotkania odbywają się stacjonarnie, w murach uczelni. Szczegółowe daty spotkań są określone na stronie przedmiotu dla poszczególnych grup zajęciowych w USOS oraz w dedykowanym Zespole na platformie MS Teams. Zaliczenie ma formę teoretyczną (kolokwium na ostatnich zajęciach) oraz praktyczną (zaliczenie ćwiczeń podczas spotkań stacjonarnych). |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna prawne aspekty udzielania pierwszej pomocy.
Zna sposoby zabezpieczania różnych sytuacji zagrożenia życia.
Wie, jak zachować się na miejscu zagrożenia bezpiecznie dla siebie.
Zna teoretyczne aspekty postępowania z osobą nieprzytomną, resuscytacji, użycia AED.
Zna i potrafi scharakteryzować objawy padaczki, zaburzeń oddychania, cukrzycy, ataku serca, omdlenia.
Zna zasady postępowania przy urazach i krwotokach.
Umiejętności
Student/ka potrafi zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
Potrafi postępować z poszkodowanym nieprzytomnym.
Potrafi bezpiecznie odwrócić poszkodowanego nieprzytomnego z brzucha na plecy, wykonać rękoczyn czoło-żuchwa, ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej.
Potrafi wykonać praktycznie resuscytacje dorosłego, dziecka i niemowlęcia.
Potrafi użyć AED.
Potrafi postępować przy ataku padaczki, ataku serca, zranieniu, krwotoku.
W każdym z powyższych przypadków potrafi w sposób bezpieczny dla siebie i podopiecznych udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej.
Kompetencje społeczne
Student/ka współpracuje w grupie zadaniowej, wykazuje się empatią wobec poszkodowanych na pozoracjach.
Wykazuje się postawą opiekuńczą i pedagogiczną wobec poszkodowanych dzieci.
Dostrzega zagrożenia dla zdrowia i życia, zagrożenia społeczne.
Dostrzega przeszkody fizyczne dla osób z niepełnosprawnością, zagrożenia zdrowotne.
Wykazuje postawy prozdrowotne.
Kryteria oceniania
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: - materiały (skrypt, prezentacje multimedialne) udostępnione przez prowadzących; Literatura uzupełniająca: - dowolny podręcznik do pierwszej pomocy wydany po 2015 roku |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Jabłońska, K. (2020). Pierwsza pomoc przedmedyczna. Skrypt dla studentów. Materiał w wersji pdf udostępniany przez prowadzącą. praca zbiorowa (2021). Wytyczne resuscytacji 2021. Kraków: Polska Rada Resuscytacji praca zbiorowa (2020). Europejska Rada Resuscytacji. Wytyczne COVID-19. Kraków: Polska Rada Resuscytacji Literatura uzupełniająca: - Goniewicz, M. (2021). Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Warszawa: PZWL Kliszcz, J. (2012). Psychologia w ratownictwie. Warszawa: Difin Murkoff, H. (2019). Pierwszy rok życia dziecka. Poznań: Dom wydawniczy Rebis - rozdział 19 i 20 Radzikowski, A., Banaszkiewicz, A. (2008). Pediatria. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Warszawa: Medipage |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Jabłońska, K. (2020). Pierwsza pomoc przedmedyczna. Skrypt dla studentów. Materiał w wersji pdf udostępniany przez prowadzącą. praca zbiorowa (2021). Wytyczne resuscytacji 2021. Kraków: Polska Rada Resuscytacji praca zbiorowa (2020). Europejska Rada Resuscytacji. Wytyczne COVID-19. Kraków: Polska Rada Resuscytacji Literatura uzupełniająca: - Goniewicz, M. (2021). Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Warszawa: PZWL Kliszcz, J. (2012). Psychologia w ratownictwie. Warszawa: Difin Murkoff, H. (2019). Pierwszy rok życia dziecka. Poznań: Dom wydawniczy Rebis - rozdział 19 i 20 Radzikowski, A., Banaszkiewicz, A. (2008). Pediatria. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Warszawa: Medipage |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Jabłońska, K. (2020). Pierwsza pomoc przedmedyczna. Skrypt dla studentów. Materiał w wersji pdf udostępniany przez prowadzącą. praca zbiorowa (2021). Wytyczne resuscytacji 2021. Kraków: Polska Rada Resuscytacji praca zbiorowa (2020). Europejska Rada Resuscytacji. Wytyczne COVID-19. Kraków: Polska Rada Resuscytacji Literatura uzupełniająca: - Goniewicz, M. (2021). Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Warszawa: PZWL Kliszcz, J. (2012). Psychologia w ratownictwie. Warszawa: Difin Murkoff, H. (2019). Pierwszy rok życia dziecka. Poznań: Dom wydawniczy Rebis - rozdział 19 i 20 Radzikowski, A., Banaszkiewicz, A. (2008). Pediatria. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Warszawa: Medipage |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
1 ECTS METODY KSZTAŁCENIA - wykład, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: ćwiczenia praktyczne w domu – powtarzanie praktycznych umiejętności w środowisku rodzinnym 7 h Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia, ćwiczenia praktyczne: 8 h SUMA: 30 h |
W cyklu 2021L:
1 ECTS METODY KSZTAŁCENIA - wykład, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h* *Przedmiot realizowany w formule hybrydowej - spotkania wykładowe online (9 h) oraz ćwiczenia praktyczne stacjonarnie (6 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury: ćwiczenia praktyczne w domu – powtarzanie praktycznych umiejętności w środowisku rodzinnym 6 h Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia, ćwiczenia praktyczne: 9 h SUMA: 30 h |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład, - pogadanka, - metoda praktyczna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h* *Przedmiot realizowany w formule hybrydowej - spotkania wykładowe online (9 h) oraz ćwiczenia praktyczne stacjonarnie (6 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury: ćwiczenia praktyczne w domu – powtarzanie praktycznych umiejętności w środowisku rodzinnym 6 h Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia, ćwiczenia praktyczne: 9 h SUMA: 30 h Liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład, - pogadanka, - metoda praktyczna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h* *Przedmiot realizowany w formule hybrydowej - spotkania wykładowe online (9 h) oraz ćwiczenia praktyczne stacjonarnie (6 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury: ćwiczenia praktyczne w domu – powtarzanie praktycznych umiejętności w środowisku rodzinnym 6 h Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia, ćwiczenia praktyczne: 9 h SUMA: 30 h Liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: