Prawa człowieka AK-0F-PCZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela (źródła wolności i praw człowieka, katalog wolności i praw człowieka i obywatela).
Zakaz dyskryminacji w praktyce (definicja, rodzaje dyskryminacji na podstawie kodeksu pracy).
Międzynarodowe systemy ochrony wolności i praw człowieka. Europejski Trybunał Praw Człowieka
Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym.
Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.
W cyklu 2020Z:
Celem wykładów jest przybliżenie studentom zasadniczych zagadnień z zakresu praw człowieka. Studenci poznają podstawowe pojęcia związane z omawianą problematyką. Omówione zostaną: idea i źródła praw człowieka, ich uniwersalny charakter, najważniejsze funkcje. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aktami normatywnymi stanowiącymi o prawach człowieka. Omówione zostaną krajowe oraz wybrane międzynarodowe regulacje w zakresie ochrony praw człowieka. |
W cyklu 2020L:
Celem wykładów jest przybliżenie studentom i studentkom zasadniczych zagadnień z zakresu praw człowieka. Studenci i studentki poznają podstawowe pojęcia związane z omawianą problematyką. Omówione zostaną: idea i źródła praw człowieka, ich uniwersalny charakter, najważniejsze funkcje. Studenci i studentki zostaną zapoznani z najważniejszymi aktami normatywnymi stanowiącymi o prawach człowieka. Omówione zostaną krajowe oraz wybrane międzynarodowe regulacje w zakresie ochrony praw człowieka. |
W cyklu 2020Ln:
Celem wykładów jest przybliżenie studentom zasadniczych zagadnień z zakresu praw człowieka. Studenci poznają podstawowe pojęcia związane z omawianą problematyką. Omówione zostaną: idea i źródła praw człowieka, ich uniwersalny charakter, najważniejsze funkcje. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aktami normatywnymi stanowiącymi o prawach człowieka. Omówione zostaną krajowe oraz wybrane międzynarodowe regulacje w zakresie ochrony praw człowieka. |
W cyklu 2021Z:
Wykłady mają na celu przybliżenie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu praw człowieka. Studenci poznają podstawowe pojęcia związane z omawianą problematyką. Poznają wybrane akty prawne na temat praw wybranych grup społecznych. |
W cyklu 2022Z:
W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka: |
W cyklu 2022Zn:
W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka: |
W cyklu 2022Ln:
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych |
W cyklu 2023Z:
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka, w tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa. |
W cyklu 2023L:
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka, w tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa. |
W cyklu 2023Ln:
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych |
W cyklu 2024Z:
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka, w tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma podstawową wiedzę na temat międzynarodowych oraz konstytucyjnych wolności i praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osoby niepełnosprawnej oraz środków ich ochrony, w szczególności zasad przewodnich statusu jednostki, w tym zakazu dyskryminacji, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka.
Ma pogłębioną wiedzę na temat zdolności do czynności prawnych, zasad korzystania z niej, jej ograniczeń, w szczególności ubezwłasnowolnienia całkowitego i częściowego, postępowania w sprawach o ubezwłasnowolnienie i jego skutkach.
Ma pogłębioną wiedzę na temat katalogu wolności i praw człowieka, zasad przewodnich statusu jednostki, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka i środków ich ochrony.
Rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, zachęcania do dyskryminacji, dyskryminacji wielokrotnej, dyskryminacji przez asocjację oraz mowy nienawiści.
Umiejętności
Student/ka potrafi zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony.
Potrafi zdiagnozować i rozwiązuje problemy wynikające z korzystania ze zdolności do czynności prawnych oraz określić konsekwencje ubezwłasnowolnienia.
Kompetencje społeczne
Student/ka prezentuje postawę legalistyczną.
Posiada szacunek do prawa i wartości, jakie prawo chroni.
Utożsamia się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację.
Jest przekonany o konieczności poszukiwania wsparcia prawnego dla osób tego wymagających.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Regionalne systemy ochrony praw człowieka w dobie kryzysu demokracji liberalnej, T. 2, J. Jaskiernia, K. Spryszak (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020 |
W cyklu 2020Zn:
1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Regionalne systemy ochrony praw człowieka w dobie kryzysu demokracji liberalnej, T. 2, J. Jaskiernia, K. Spryszak (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020 |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Regionalne systemy ochrony praw człowieka w dobie kryzysu demokracji liberalnej, T. 2, J. Jaskiernia, K. Spryszak (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020 |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja akademicka, analiza wybranych aktów prawnych i innych tekstów źródłowych, Punktacja: 1 punkt ECTS Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładach prowadzonych w czasie rzeczywistym, Link do zajęć: grupa pierwsza: godzina 9.50 - 11.25: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a46ab577caa2447179f68aabf9c8951db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=80189b97-e7f2-4a2b-89d1-8188ebafe64f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa druga: godzina 11.40 - 13.15: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a87b0f5423fba479a9b58c4cb8d805bb1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7d394cc5-9e33-4515-94e4-b5ed4f864375&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja moderowana, analiza wybranych aktów normatywnych. |
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja akademicka, analiza wybranych aktów prawnych i innych tekstów źródłowych, Punktacja: 1 punkt ECTS Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładach prowadzonych w czasie rzeczywistym, Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2f38f06a8e374ae9867592e1488511ef%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1982f2cd-2ae7-4f35-9a14-5007c9835a22&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja akademicka, analiza wybranych aktów prawnych i innych tekstów źródłowych, Punktacja: 1 punkt ECTS Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w wykładach prowadzonych w czasie rzeczywistym, Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2f38f06a8e374ae9867592e1488511ef%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1982f2cd-2ae7-4f35-9a14-5007c9835a22&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, analiza wybranych aktów prawnych, dyskusja akademicka Nakład pracy studenta: Punkty ECTS: 1.0 Zajęcia realizowane są w poniedziałki o godzinie 8:50. Link do zajęć: |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Teams zgodnie z harmonogramem zajęć w USOS. |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Teams zgodnie z harmonogramem zajęć w USOS. |
W cyklu 2022Ln:
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Teams zgodnie z harmonogramem zajęć w USOS. Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2023Ln:
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: