Zapisy na specjalność: logopedia (studia jednolite magisterskie) 5E-PC-LOG
Logopedia - absolwenci zdobędą wiedzę w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, medycznych i lingwistycznych podstaw dziedziny zajmującej się zaburzeniami w językowym porozumiewaniu się, poznają normy rozwoju mowy, będą potrafili rozpoznać nieprawidłowości w tym zakresie oraz realizować profilaktykę logopedyczną. Otrzymają wiedzę na temat różnych form patologii mowy (uwzględniającą wiedzę dotycząca zaburzeń wymowy) oraz stanów opóźnionego rozwoju mowy, opanują umiejętności praktyczne w zakresie: prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych, diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami wymowy (dyslalii) oraz zajęć mających na celu likwidowanie trudności w czytaniu i pisaniu (pozostających w związku z zaburzeniami mowy), zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii osób z zaburzeniami w komunikacji językowej pochodzenia mózgowego, (np. z dyzartrią, afazją, spektrum autyzmu oraz z zaburzeniami sprzężonymi), obwodowego (np. zaburzeń będących skutkiem uszkodzeń narządu słuchu lub zmian w narządzie głosu) oraz środowiskowego. Zdobędą więc kwalifikacje z zakresu diagnozowania logopedycznego, programowania terapii oraz jej realizacji u osób z poważnymi zaburzeniami w komunikacji językowej o różnorodnej etiologii i patomechanizmie oraz otrzyma wstępne przygotowanie do prowadzenia wczesnej interwencji logopedycznej. Będą posiadać umiejętności przeprowadzania diagnozy różnicowej. Poznają także sposoby rozpoznawania dysfagii (zaburzeń w połykaniu) i postępowania terapeutycznego w tych przypadkach, czyli problematykę włączoną w zakres kompetencji logopedy w krajach Unii Europejskiej. Absolwenci zostaną przygotowani do usprawniania osób w różnym wieku: od noworodkowego po wiek starczy. Będą posiadać umiejętności współpracy w tym zakresie z innymi specjalistami: lekarzami, psychologami, fizjoterapeutami, itp. Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie do zajmowania stanowiska logopedy w placówkach oświatowych: w przedszkolach, także specjalnych; w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, także specjalnych oraz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Absolwenci mogą być również zatrudnieni w resorcie służby zdrowia po ukończeniu studiów podyplomowych specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii albo surdologopedii. Mogą również podjąć pracę w instytucjach dydaktyczno-badawczych, zajmujących się upowszechnianiem i rozwijaniem wiedzy logopedycznej oraz w radiu, telewizji i w ośrodkach kultury.
Spotkania infrmacyjne na temat specjalności LOGOPEDIA:
1. Wykład SUBDYSCYPLINY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ – LOGOPEDIA dnia 25 lutego 2021 roku w godzinach 15.20-17.55.
2. Spotkanie informacyjne dla osób zarejestrowanych na logopedię - 11 marca w godzinach 14.30-15.00 na aplikacji Teams, w zespole: REKRUTACJA 2021 LOGOPEDIA.
KALENDARZ EGZAMINÓW
1. Od 1-9 marca rejestracja/zapisy w USOS na specjalność logopedia
2. 12 marca (piątek) od 11.30 – 1 etap rekrutacji na specjalność logopedia z wykorzystaniem aplikacji Teams
3. 19 marca (piątek) – 2 etap rekrutacji/egzamin na specjalność logopedia z wykorzystaniem aplikacji Teams
Osoby, które zarejestrują się na logopedię zapraszamy 12 marca (od godziny 11.30) na rozmowę - ocenę predyspozycji do wykonywania zawodu logopedy. Osoby, z poprawną artykulacją i odpowiednimi warunkami anatomicznymi w obrębie aparatu artykulacyjnego zaprosimy następnie 19 marca na drugi etap rekrutacji – egzamin ustny, który będzie dotyczył zagadnień zaprezentowanych w publikacjach.
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE:
1. Pojęcie znaku; pojęcie systemu; pojęcie systemu znaków.
2. Podział znaków według rodzaju kanału informacji, według rodzaju funkcji i struktury znaku.
3. Definicja języka.
4. Cechy języka - społeczność, abstrakcyjność, bycie tworem - krótko scharakteryzować każdą cechę.
5. Pojęcie mowy; fazy mowy.
6. Co to jest strukturalizm? Podstawowe założenia strukturalizmu; nazwiska twórców tego kierunku.
7. Pojęcie fonemu i opozycji fonologicznej.
8. Co to jest norma językowa? Jakie poziomy normy wyróżnia się ? (proszę podać przykłady).
9. Co to jest uzus językowy? Jaka jest relacja uzusu do normy? (proszę podać przykłady).
10. Co to jest kodyfikacja normy językowej? Proszę podać przykłady słowników poprawnościowych języka polskiego i ich autorów.
11. Co to jest błąd językowy? Jakie typy błędów wyodrębnia się? (proszę omówić przykłady różnych typów błędów językowych).
12. Co to jest akcent? Jaki typ akcentu jest w języku polskim? Jaka jest podstawowa reguła akcentowania polskich wyrazów? Jakie są odstępstwa od tej reguły? (proszę podać przykłady).
13. Jakie odmiany języka polskiego wyróżnia się? Różnica między językiem ogólnopolskim a gwarami, językiem mówionym a pisanym, językiem potocznym a oficjalnym; style funkcjonalne polszczyzny ogólnej.
14. Jakie rodzaje ćwiczeń są prowadzone w ramach wspomagania rozwoju mowy dziecka, ich cele i krótka charakterystyka.
15. Zasady prowadzenia ćwiczeń logopedycznych.
16. Stan mowy dzieci w wieku przedszkolnym.
17. Przedmiot i zadania logopedii.
18. Krótka charakterystyka różnych zaburzeń mowy (w oparciu o Zestawienie form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, 2008).
Literatura
Literatura do egzaminu:
- T. Milewski „Językoznawstwo”, PWN, 2009 lub każde inne wydanie (tylko wybrane zagadnienia z rozdziału I i II)
- A. Markowski „Wielki słownik poprawnej polszczyzny” PWN, 2006, tom II (wybrać hasła, które są odpowiedzią na podane zagadnienia)
- D. Emiluta-Rozya „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPP-P, 2006 (proszę zwrócić uwagę na rok wydania)
- D. Emiluta-Rozya „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya” [w:] J. Porayski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. ELIPSA, 2008 albo D. Emiluta-Rozya „Formy zaburzeń mowy” [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS, 2012 (przedruk wyżej podanego artykułu)
D. Emiluta-Rozya „Kąpiel słowna jako metoda profilaktyki i terapii logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk E., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wyd. Pani Twardowska, 2016 (wymagany jest tylko fragment dotyczący przedmiotu i zadań logopedii).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: