Poradnictwo i preorientacja zawodowa 200S-3E5PIP
1. Znaczenie pracy zawodowej w rozwoju człowieka – podejścia teoretyczne i przegląd badań
2. Etapy rozwoju zawodowego
3. Czynniki wpływające na wybór drogi zawodowej
4. Planowanie kariery zawodowej
5. Narzędzia diagnozy predyspozycji i zainteresowań
6. Systemy poradnictwa zawodowego
7. Ocena jakości szkolenia, doradztwa i konsultingu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Mieć wiedzę o koncepcjach teoretycznych i badaniach empirycznych przydatnych z punktu widzenia rozwoju zawodowego;
Wskazać najważniejsze dokumenty dotyczące zakresu poradnictwa zawodowego;
Znać reguły udzielania osobie porady w sprawach zawodowych;
Wykazać się znajomością podstawowych narzędzi diagnostycznych;
Przejawiać świadomość znaczenia pracy w życiu człowieka;
Posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi;
Umiejętności
Dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych;
Stworzyć na podstawie wyników z pojedynczych technik diagnostycznych spójną informację zwrotną o preferencjach i realnych możliwościach zawodowych;
Formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie samodzielnie przeprowadzonego badania;
Posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi;
Kompetencje społeczne
Przeprowadzenie badania po nawiązaniu kontaktu diagnostycznego;
Sposób pomiaru
Egzamin pisemny - odpowiadanie na pytania w teście wiadomości
Wykonanie zadania grupowego – dobieranie narzędzi do sformułowanego celu diagnostycznego
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo.
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.
Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.
Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112
Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.
Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.
Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.
Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.
Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC
Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin : Wydaw. UMCS
Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: