Metody pracy z grupami 200S-3E5MPG
Omówione zostaną podstawowe zjawiska występujące w grupach oraz fazy charakterystyczne dla rozwoju procesu grupowego. Istotna część wykładu będzie dotyczyła konkretnych technik w pracy z grupami oraz ich dopasowywania w zależności od specyfiki grupy. Ponadto naszkicowane zostaną najważniejsze obszary z zakresu psychoedukacji oraz różne sposoby przekazywania tego typu wiedzy dopasowane do odbiorcy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami
- zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji
ocena na podstawie sprawdzianu wiedzy,
Umiejętności
- potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości)
-umie dobrać metody pracy z grupą uwzględniając jej zasoby i potrzeby
ocena na podstawie sprawdzianu wiedzy,
Kompetencje społeczne
- odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców
ocena na podstawie sprawdzianu wiedzy,
Kryteria oceniania
wykłady (konwencjonalny, prezentacja multimedialna wykladowcy)
ćwiczenia w małych grupach,
dyskusje (typu seminaryjnego, panelowe)
Literatura
Wybrane fragmenty:
Bernard, H. S. i MacKenzi, K. R. (red.)(2001). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Oyster C. K. (2000). Grupy. Poznań: Zysk i s-ka.
Zadworna Cieślak, M. Ogińska-Bulik, N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży-uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin SA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: