Elementy socjoterapii 200S-3E5EST
1.Socjoterapia jako forma pomocy. Formy socjoterapii.
2.Poziomy pracy socjoterapeutycznej, praca socjoterapeutyczna w grupie.
2. Diagnoza grupy. Diagnoza potrzeb dziecka.Problemy dzieci a wiek rozwojowy.
3. Program pracy z grupą. Analiza treści urazowych i korygujących.
4.Zaplanowanie doświadczeń korygujących z uwzględnieniem środowiska , w którym funkcjonuje dziecko.
5. Konstruowanie scenariuszy socjoterapeutycznych i analiza studium przypadków przygotowanych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student powinien:
mieć wiedzę o koncepcjach teoretycznych empirycznych dotyczących procesu socjoterapii;
wskazać najważniejsze cele, metody pracy wykorzystywane w procesie socjoterapii, rozpoznaje etapy rozwoju grupy, problemy dzieci;
znać prawidłowe zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych;
wykazać się znajomością podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka;
posiadać wiedzę pozwalającą na analizę zebranych poprzez obserwację treści urazowych i zaplanowanie oddziaływań korygujących;
posłużyć się w studium przypadku pojęciami teoretycznymi;
Umiejętności
dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych;
formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków;
stworzyć na podstawie analizy i obserwacji dziecka analizę treści urazowych oraz zaplanowanie oddziaływań korygujących;
posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi;
Kompetencje społeczne
zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko.
Sposób pomiaru
Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium
Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku
Praca w grupach w oparciu o studia Przypadków, ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium
Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium
Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku)
Wykonanie zadania grupowego – dobieranie narzędzi do sformułowanego celu diagnostycznego
Wykonanie zadania grupowego – analiza sytuacji dziecka oraz sformułowanego celu diagnostycznego
Wykonanie zadania grupowego na podstawie studia przypadku oraz Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku)
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
Literatura obowiązkowa:
Bernard H., Mackenzi K. (red.) Podstawy terapii grupowej. GWP, Gdańsk 2000.
Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych. PARPA. 2003
Czabała J., Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2006.
Sawicka K. (red.) Socjoterapia, MEN, Warszawa 1998.
Vopel K. V. Poradnik dla prowadzących grupy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999.
Literatura uzupełniająca:
Czerska B. Zanim pojawi się agresja. Wstępna diagnoza
i wczesna interwencja, [w:] Powstrzymać agresję u progu szkoły, red. J. Danilewska, Wydawnictwo. UJ, 2004.
Kozłowska A. Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Wydawnictwo. „Żak”, Warszawa 1996.
Siepczyńska, D Praca w świetlicy z elementami socjoterapii dla uczniów szkoły podstawowej : (program, plan zajęć, przykłady .Korepetytor, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: