Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku 200N-3C4PRD
1. Diagnoza psychologiczna
- wyjaśnienie terminu,
- podstawy teoretyczne diagnozy,
- diagnoza a zawód psychologa,
- rodzaje/ modele/ podejścia
2. Etapy diagnozowania
- Źródła danych diagnostycznych wg Cattela; model Bartona; model Fiske’go; charakterystyka wskaźników diagnostycznych
3. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA)
4. Umiejętności i kompetencje w diagnozowaniu
- kontekst społeczno – kulturowy
- etyka w badaniu
5. Prowadzenie wywiadu psychologicznego
6. Obserwacja jako metoda diagnozy psychologicznej
7. Badanie technikami kwestionariuszowymi i technikami projekcyjnymi
8. Wybrane problemy selekcji; selekcja a modyfikacja; reguły decyzyjne.
- Opracowywanie raportu diagnostycznego.
- Diagnozowanie jako sytuacja komunikacyjna; funkcje komunikowania.
9. Orzeczenia i opinie psychologiczne – analiza przygotowanych diagnoz psychologicznych.
10. Kolokwium końcowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
2. Paluchowski, W. J. (2007). Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.
3. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP.
4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdansk: GWP.
5. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. T. Szustrowa, 1991, Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacje, Wydawnictwa UW, Warszawa.
2. Ziemski S. (1973). Podstawy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: