Zachowania organizacyjne 20-3S-ZOR
TREŚCI PROGRAMOWE:
I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych
1. Historyczne ujęcie nauki o zachowaniach organizacyjnych
2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
3. Metody badań zachowań pracowników w organizacji
4. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami w organizacjach
5. Charakterystyka organizacji współczesnych
II. Rekrutacja i selekcja pracowników
1. Kontekst teoretyczny rekrutacji i selekcji pracowników
2. Analiza pracy
3. Marketing stanowiska pracy
4. Selekcja kandydatów
5. Derekrutacja pracowników
III. Ocenianie pracowników
1. Cele i formy systemu ocen okresowych
2. Wprowadzanie systemu ocen okresowych
3. Metody oceny pracowników
4. Błędy związane z ocenianiem
IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy
1. Podstawowe definicje
2. Modele stresu zawodowego
3. Typologia stresorów w pracy
4. Zdrowotne konsekwencje stresu w pracy – dolegliwości fizyczne,
dolegliwości psychiczne
5. Organizacyjne konsekwencje stresu w pracy – postawy wobec pracy,
absencja, fluktuacja
V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy
1. Rys historyczny – zmiany w ujęciu wypalenia zawodowego
2. Modele wypalenia zawodowego
3. Korelaty wypalenia zawodowego
4. Wypalenie zawodowe a zaangażowanie w pracy
5. Wybrane narzędzia do pomiaru wypalenia zawodowego
VI. Pozytywna psychologia pracy
1. Rola zasobów organizacyjnych w radzeniu sobie ze stresem w pracy
2. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem w pracy
3. Satysfakcja z pracy
4. Zaangażowanie w pracy (a pracoholizm)
5. Wybrane narzędzia do pomiaru postaw wobec pracy
VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy
1. Podstawowe definicje
2. Typologia zachowań kontrproduktywnych w pracy
3. Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy
4. Rola stresorów w pracy i emocji negatywnych w rozwoju zachowań kontrproduktywnych
5. Problemy pomiaru zachowań kontrproduktywnych
VIII. Zachowania obywatelskie w pracy
1. Podstawowe definicje
2. Typologia zachowań obywatelskich
3. Rola zasobów i rola emocji pozytywnych w rozwoju zachowań obywatelskich
4. Osobowość a zachowania obywatelskie
5. Problemy pomiaru zachowań obywatelskich
IX. Motywowanie pracowników
1. Wprowadzenie do problematyki motywacji
2. Funkcje kar i nagród w motywowaniu
3. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
4. Systemy wynagradzania pracowników
5. Teorie związane z wynagradzaniem pracowników
X. Kultura organizacyjna
1. Pojęcie i funkcje kultury organizacyjnej,
2. Trzy poziomy kultury organizacyjnej wg. Edgara Scheina: artefakty, normy i wartości, podstawowe załoeznia
3. Typologia kultury organizacyjnej: kultura władzy, kultura roli, kultura osiągnięć, kultura wsparcia
4. Japońska versus europejska kultura organizacyjna
5. Czynniki kształtujące kulturę organizacji
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników III. Ocenianie pracowników IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy VI. Pozytywna psychologia pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy VIII. Zachowania obywatelskie w pracy IX. Motywowanie pracowników X. Kultura organizacyjna |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników III. Ocenianie pracowników IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy VI. Pozytywna psychologia pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy VIII. Zachowania obywatelskie w pracy IX. Motywowanie pracowników X. Kultura organizacyjna |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię używaną w psychologii organizacji.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zachowań organizacyjnych.
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zachowań organizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w obszarze psychologii organizacyjnej; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja, dyskusja.
W okresie pracy w trybie zdalnym, wykłady, zamieszczanie materiałów do wykładów oraz konsultacje odbywać się będą przy pomocy aplikacji TEAMS.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020). Psychologia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały).
Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, 2010.
Schultz D. P. & Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2002.
LITERATURA DODATKOWA:
Baka, Ł. Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar, 2017.
Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Kraków 2001.
Hofstede G., Kultury i organizacje, Kraków: PWE, 1999.
Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2001.
Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny. Kierowanie ludźmi w pracy, Warszawa 2000.
Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1999.
Sedlak K., (red.) Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Kraków, 1998.
Sedlak K., (red.) Jak skutecznie wynagradzać pracowników, Kraków 1997.
Sęk H. (red.) Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN.
Sidor – Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowniczych. Kraków: ABC.
Stoner J.A.F.(red.), Kierowanie, Warszawa 2001.
Witkowski T., (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków 1998.
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE <7422b90f.aps.edu.pl@emea.teams.ms> NAKŁADY PRACY STUDENTA: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE NAKŁADY PRACY STUDENTA: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: