Warsztat umiejętności wychowawczych 20-3S-WUM
1. Wychowanie – znaczenie kontekstu i przekazu indywidualnego i społecznego
2. Cele wychowawcze w codziennej praktyce
3. Rodzaje i sposoby stawiania granic, konsekwencje
4. Radzenie sobie z uczuciami przez dziecko – rola rodziców
5. Kary i nagrody w kontekście jakości relacji rodzic-dziecko
6. Samodzielność dziecka
7. Adekwatne poczucie własnej wartości
8. Świadomość pisania ról dla dziecka
9. Znaczenie konfliktów i buntu
10. Transmisja międzypokoleniowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna i rozumie procesy i mechanizmy zachodzące w procesie wychowawczym oraz ich znaczenie dla funkcjonowania w życiu dorosłym
Umiejętności
- Przewidywać i analizować możliwe krótko- długoterminowe konsekwencje decyzji wychowawczych
- Poszukiwać możliwych rozwiązań sytuacji trudnych– optymalnych dla realizacji celów wychowawczych
- Analizować mechanizmy decyzyjne w różnych aspektach procesu wychowawczego i poszukiwać sposobów ich ewentualnej zmiany
Kompetencje społeczne
- współpracuje zadaniowo w grupie
- docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów
- dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy
- dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym
Sposób pomiaru
Ocena jakości odpowiedzi na pytania w ramach kolokwium pisemnego
Ocena wykonanie zadania w grupach podczas ćwiczeń, dyskusja oceniana
Ocena wykonanie zadania domowego, dyskusja oceniana
Ocena wykonanie zadania w grupach podczas ćwiczeń, dyskusja oceniana
Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie, sposobu i jakości pracy, wywiązywania się z zadań
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA
Faber, A., Mazlish , E. (1996). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina
Gordon, T. (2009). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Paush, R. (2008). Ostatni wykład. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Proza.
Skynner R., Cleese J. (2005). Żyć w rodzinie i przetrwać. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: