Wprowadzenie do psychologii społeczności 20-3S-WPS
Psycholog społeczności w organizacji pozarządowej
Organizowanie społeczności lokalnej – centrum społeczności lokalnej i trzy role organizatora społeczności lokalnej. Ruchy nieformalne
Zagadnienia: Model organizowania społeczności lokalnej (OSL), tworzenie partnerstw loklanych, lokalny kapitał społeczny, ruchy nieformalne, ruchy miejskie, samoorganizowanie, aktywność sąsiedzka
Psycholog społeczności w samorządzie lokalnym
Gość: przedstawiciel Centrum Komunikacji Społecznej UM st. Warszawy
Zagadnienia: partycypacja publiczna na poziomie lokalnym, badania potrzeb i preferencji społeczności lokalnej¸ rewitalizacja, tworzenie lokalnych strategii rozwoju
Psycholog społeczności w instytucjach pomocy społecznej
Gość: przedstawiciel ośrodka pomocy społecznej
Zagadnienia: idea polityki społecznej i jej realizacja, rola pracownika socjalnego w organizowaniu społeczności lokalnej, idea ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej
Psycholog społeczności w pracy z architektem i urbanistą
Gość: architekt pracujący w oparciu o wiedzę społeczną
Zagadnienia: projektowanie oparte o wiedzę, tworzenie tożsamości lokalnej
Psycholog społeczności w korporacji
Gość: pracownik działu HR w korporacji
Zagadnienia: HR, CSR, wolontariat pracowniczy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student powinien być w stanie:
-definiować przedmiot i zagadnienia związane z psychologią społeczności;
- wymienić, opisać ekologiczne i systemowe teorie zachowania;
- scharakteryzować osiowe wartości psychologii społeczności;
- wskazać źródła wiedzy na temat społeczności.
- student zna podstawowe sposoby definiowania pojęcia kapitału społecznego, ich teoretyczne konteksty i ideologiczne uwarunkowania oraz historyczną genezę.
- student zna sposoby odnoszenia pojęcia kapitału społecznego do porównawczej analizy struktury społecznej oraz do rozważań na temat rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności rozwoju regionalnego.
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
- sformułować potencjalnie ważne dla społeczności kwestie;
- przygotować i zaplanować diagnozę społeczności;
- dobrać odpowiedni model interwencji i/lub prewencji;
- dobierać adekwatne narzędzia i metody badawcze;
- student jest w stanie wyróżnić rożne sposoby posługiwanie się pojęciem kapitału społecznego we współczesnych dyskursach nauki, mediów i polityki oraz krytyczne przeanalizować ich uwarunkowania i implikacje.
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:
- aktywna postawa w/do pracy zespołowej;
- wrażliwość na znaczenie relacji interpersonalnych, kulturowych i społecznych w kontakcie z grupą w sytuacji interwencji i prewencji;
- postępowanie zgodne z zasadami kodeksu etycznego psychologa;
Sposób pomiaru
wejściówki, sprawdzian zawierający pytania testowe i pytania otwarte, ocena wypowiedzi ustnej, esej
ocena pisemnych zadań domowych
obserwacja pracy na zajęciach, egzamin zawierający pytania testowe i pytania otwarte, ocena zespołowego projektu zaliczeniowego, ocena pisemnych zadań domowych
Kryteria oceniania
mini-wykłady, lektury i ich omówienie, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach, krótkie prace pisemne
Literatura
Twelvetrees, A. (2014) Pracując ze społecznością, tłum. Anna Konieczna-Purchała, red.nauk. Tomasz Kaźmierczak, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Kaźmierczak, T., Bąbska, B., Popłońska-Kowalska, M., Rymsza, M. (2013) Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych i Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, Warszawa
Halpern, D. (2005) Social capital, Chapter 1 Introduction: Concepts, History and Measurement, Polity, Cambridge, Malden, pp. 1-40
Owczarek, D. (2014) Zróbmy sobie podwórko! Projektowanie partycypacyjne ełckiego podwórka, w: M. Rymsza (red.), Praca środowiskowa w Polsce - tradycja i teraźniejszość, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Anna Olech (red.) (2011) Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Praca zbiorowa (2011), Efektywność mechanizmów konsultacji społecznych w Polsce, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia", Warszawa
Owczarek, D. (2013) Konsultacje publiczne w bibliotece publicznej - zróbmy to razem, Fundacja Civis Polonus, Warszawa
M. Rymsza (red.) (2014) Praca środowiskowa w Polsce - tradycja i teraźniejszość, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Dudkiewicz, M (red.) (2013) Oblicza zmiany lokalnej. Studia przypadków, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Wygnański, J.J. (2009) O ekonomii społecznej – podstawowe pojęcia, instytucje i kompetencje, Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin
Majer, A (2010) Socjologia i przestrzeń miejska, Cz. IV Kryzys i odnowa miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.229-289
Lewicka, M. (2012) Psychologia miejsca, Scholar, Warszawa
Ćwik, N., Januszewska, J. (2010) Współpraca organizacji pozarządowych z biznesem. Poradnik efektywnej współpracy, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
Dudkiewicz, M. (2010) Wolontariat pracowniczy – miedzy emocjami a racjonalnością, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: