Wspieranie rozwoju osobowości w całym cyklu życia 20-3S-WCZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). |
W cyklu 2020Ln:
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
- wie, na czym polega specyfika wspierania rozwoju osobowości w całym cyklu życia, jako podobszaru specjalnościowego odrębnego od kształcenia i wychowania z jednej strony oraz psychoterapii, poradnictwa psychologicznego z drugiej strony
- rozumie subtelne różnice między wspieraniem rozwoju osobowości (zwłaszcza jej głębokich struktur) a kształtowaniem osobistych kompetencji
- rozumie pojęcie dojrzewania osobowości i rozwoju osobowości i wie, na czym polega różnica między nimi
- zna podstawowe psychologiczne i psychoanalityczne teorie rozwoju osobowości w całym cyklu życia
- umie wymienić kryteria osobowości zdrowej, zaburzonej, dojrzałej stosownie do wieku, niedojrzałej stosownie do wieku, ale niezaburzonej
- zna wybrane modele człowieka optymalnie funkcjonującego formułowane na gruncie psychologii pozytywnej i współczesnej psychoanalizy
- zna w ogólnym zarysie wyniki raportu Komisji ds. Integracji Nauki o Rozwoju Małego Dziecka
- potrafi wskazać osoby kluczowe dla rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia i ich rolę we wspieraniu rozwoju osobowości
- zna podstawowe formy pracy nad wspieraniem rozwoju osobowości (rodzaje interwencji)
- rozumie, że wspieranie rozwoju osobowości wymaga zintegrowanych działań na poziomie bliskich relacji indywidualnych, oddziaływań lokalnych i oddziaływań na poziomie globalnym
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot umie:
- czytać ze zrozumieniem i krytycznie zadane teksty podręcznikowe i źródłowe
- przetwarzać uzyskaną podczas lektur wiedzę i formułować na jej podstawie wnioski praktyczne
Kompetencje społeczne
Student, który zaliczył przedmiot:
- docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi społecznych
- ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej specjalności
- jest przekonany o ogromnej roli psychologa w krzewieniu wiedzy o podstawowych potrzebach rozwojowych człowieka i konieczności ich zaspokajania po to, by wspierać rozwój zdrowej osobowości, zdrowych instytucji i zdrowego świata
Kryteria oceniania
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
- wie, na czym polega specyfika wspierania rozwoju osobowości w całym cyklu życia, jako podobszaru specjalnościowego odrębnego od kształcenia i wychowania z jednej strony oraz psychoterapii, poradnictwa psychologicznego z drugiej strony
- rozumie subtelne różnice między wspieraniem rozwoju osobowości (zwłaszcza jej głębokich struktur) a kształtowaniem osobistych kompetencji
- rozumie pojęcie dojrzewania osobowości i rozwoju osobowości i wie, na czym polega różnica między nimi
- zna podstawowe psychologiczne i psychoanalityczne teorie rozwoju osobowości w całym cyklu życia
- umie wymienić kryteria osobowości zdrowej, zaburzonej, dojrzałej stosownie do wieku, niedojrzałej stosownie do wieku, ale niezaburzonej
- zna wybrane modele człowieka optymalnie funkcjonującego formułowane na gruncie psychologii pozytywnej i współczesnej psychoanalizy
- zna w ogólnym zarysie wyniki raportu Komisji ds. Integracji Nauki o Rozwoju Małego Dziecka
- potrafi wskazać osoby kluczowe dla rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia i ich rolę we wspieraniu rozwoju osobowości
- zna podstawowe formy pracy nad wspieraniem rozwoju osobowości (rodzaje interwencji)
- rozumie, że wspieranie rozwoju osobowości wymaga zintegrowanych działań na poziomie bliskich relacji indywidualnych, oddziaływań lokalnych i oddziaływań na poziomie globalnym
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot umie:
- czytać ze zrozumieniem i krytycznie zadane teksty podręcznikowe i źródłowe
- przetwarzać uzyskaną podczas lektur wiedzę i formułować na jej podstawie wnioski praktyczne
Kompetencje społeczne
Student, który zaliczył przedmiot:
- docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi społecznych
- ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej specjalności
- jest przekonany o ogromnej roli psychologa w krzewieniu wiedzy o podstawowych potrzebach rozwojowych człowieka i konieczności ich zaspokajania po to, by wspierać rozwój zdrowej osobowości, zdrowych instytucji i zdrowego świata
Sposób pomiaru
Egzamin pisemny dwuczęściowy – test wiadomości plus pytanie otwarte do wyboru spośród trzech
Literatura
W cyklu 2020L:
P. A. Linley, S. Joseph (red.)(2007). Psychologia pozytywna w praktyce Wydawnictwo Naukowe PWN, |
W cyklu 2020Ln:
P. A. Linley, S. Joseph (red.)(2007). Psychologia pozytywna w praktyce Wydawnictwo Naukowe PWN, |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2020Ln:
Stosowane metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: