Warsztat umiejętności międzykulturowych 20-3S-WAU
• Ćwiczenia związane z wartości i normy typowe dla różnych kultur
• Metody warsztatowe wprowadzania wiedzy na temat modeli teoretycznych wyjaśniająccy wrażliwość międzykulturową (Benett), jak i te opisujące różnice kulturowe (np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars).
• Omówienie i przepracowanie na praktycznych przykładach filtrów komunikacyjnych:
- specyfika kulturowa percepcji, kategoryzacji, atrybucji
- wpływ języka na przekazywany komunikat
• Bariery utrudniające komunikację międzykulturową: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja
• Mechanizm dyskryminacji
• Wejście w rolę osoby dyskryminowanej i dyskryminującej – psychologiczna analiza mechanizmu
• Radzenie sobie w sytuacjach dyskryminacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie wartości i normy typowe dla różnych kultur.
Rozumienie i umiejętność wyjaśnienia barier utrudniających komunikację na styku kultur, tj.: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
Student potrafi definiować i objaśniać filtry komunikacyjne oraz ich wpływ na proces wymiany informacji pomiędzy przedstawicielami odmiennych kultur (np.: specyfikę kulturową percepcji, kategoryzacji czy atrybucji).
Student potrafi objaśniać wpływ języka na przekazywany komunikat.
Umiejętności
Umiejętność zaprojektowania i zastosować szeregu metod i konkretnych ćwiczeń używanych w pracy warsztatowej z obcokrajowcami, a także z ludźmi, którzy, na co dzień pracują z osobami z odmiennych kultur.
Student potrafi interpretować bariery utrudniających komunikację na styku kultur: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
Kompetencje społeczne
Nabycie otwartość na odmienność kulturową.
Świadomość własnej wrażliwości i kompetencji międzykulturowej.
Świadomość własnych barier utrudniających kontakt na styku kultur związanych, np. z etnocentryzmem czy uprzedzeniami, jak również wrażliwość na wartości i normy typowe dla różnych kultur.
Sposób pomiaru
Ocena wypowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego
Analiza przypadków podczas zajęć oraz ocena wypowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego
Udział w wykonywanych ćwiczeniach, analiza przypadków podczas zajęć
Kryteria oceniania
mini-wykłady, lektury i ich omówienie, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach, krótkie prace pisemne
Literatura
Obowiązkowa:
Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa
Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Triandis, H. C. (1995). Individualism and collectivism: New directions in social psychology. Boulder, CO: Westview Press.
Uzupełniająca
Samovar, L. A., Porter, R. E. (Eds.), (2000). Intercultural Communication: A Reader, 9th ed. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Co.
Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill
Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: