Rola psychologa w procesie edukacji - 1 20-3S-RP1
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe zadania psychologa szkolnego wraz ze sposobami ich realizacji, formy działań profilaktycznych i interwencyjnych, formy współpracy z instytucjami zewnętrznymi (zwłaszcza poradniami psychologiczno-pedagogicznymi), formy realizacji działań profilaktycznych w szkole oraz analizy indywidualnych przypadków.
Podczas zajęć zostaną także omówione sposoby i kryteria tworzenia zaleceń w opiniach psychologiczno-pedagogicznych oraz kontrakt wychowawczy jako metoda pracy.
W cyklu 2020Z:
Tematyka zajęć: |
W cyklu 2021Z:
Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja. uzdolnienia i prokrastynacja, migracja, etc. oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków. Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań. Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych. Tematyka zajęć: 1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc. 2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi. 3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny. 4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia na terenie szkoły. 5. Profilaktyka oraz interwencja w szkole a oddziaływania psychologa. 6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne? 7. Podsumowanie zajęć, wnioski. |
W cyklu 2021Zn:
Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja. uzdolnienia i prokrastynacja, migracja, etc. oraz omówić problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków. Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań. Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych. Tematyka zajęć: 1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc. 2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi. 3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny. 4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia na terenie szkoły. 5. Profilaktyka oraz interwencja w szkole a oddziaływania psychologa. 6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne? 7. Podsumowanie zajęć, wnioski. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wie, na czym polega rola psychologa w procesie edukacji.
Potrafi wskazać obszary oddziaływań psychologa w sferze edukacji.
Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych zachowań zdrowotnych.
Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych zachowań związanych z seksualnością człowieka.
Umiejętności
Umie zaplanować i przeprowadzić działania o charakterze profilaktycznym i korygującym dotyczące zdrowia i seksualności człowieka.
Umie rozpoznać zagrożenia i nieprawidłowości w funkcjonowaniu człowieka związane z jego zdrowiem i seksualnością.
Kompetencje społeczne
Rozumie wagę oddziaływań edukacyjnych mających na celu kształtowanie prawidłowego funkcjonowania psychicznego człowieka na różnych etapach życia.
Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin.
Literatura
W cyklu 2020Z:
S. Kowalik (red.) (2010). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2021Z:
Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38. |
W cyklu 2021Zn:
Gaś, Z (2006) Profilaktyka w szkole, WSiP, Warszawa Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30h), napisanie prac zaliczeniowych (30h), studiowanie literatury (30h) |
W cyklu 2021Z:
Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, analiza dokumentów szkolnych Nakład pracy studenta: - wykonanie dwóch prac pisemnych - zaliczeniowych, lektura: 30 h - aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30 h (możliwe 2 nieobecności) |
W cyklu 2021Zn:
Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, analiza dokumentów szkolnych Nakład pracy studenta: - wykonanie dwóch prac pisemnych - zaliczeniowych, lektura: 30 h - aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30 h (możliwe 2 nieobecności) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: