Psychologia zdrowia publicznego 20-3S-PZD
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologii zdrowia, jej genezy i zakresu. Rozumie jakie miejsce zajmuje psychologia zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii.
Zna podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (zdrowie, jakość życia) oraz modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Zna założenia paradygmatu salutogenetycznego oraz koncepcji resilience.
Rozumie znaczenie dla zdrowia wsparcia społecznego, zachowań zdrowotnych, umiejscowienia kontroli, poczucia skuteczności i własnej wartości.
Rozumie psychologiczne następstwa choroby, psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej i rolę psychologii zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny.
Rozumie rolę stresu jako predyktora zdrowia oraz innych psychologicznych determinantów zdrowia fizycznego (psychosomatyka)
Zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych w zakresie właściwym dla psychologii.
Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia w aspekcie psychologicznym.
Zna podstawowe metody badań naukowych prowadzonych w psychologii zdrowia oraz międzynarodowe programy badań zachowań zdrowotnych.
Umiejętności
Student potrafi ułożyć scenariusz pracy z grupą w zakresie edukacji zdrowotnej.
Potrafi przeprowadzić zajęcia z grupą na temat dotyczący zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego).
Kompetencje społeczne
Student współpracuje w grupie zadaniowej
Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w zakresie promocji zdrowia.
Sposób pomiaru
Test wiadomości
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć.
Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej
Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej
Ocena na podstawie opracowania i zrealizowania zajęć z edukacji zdrowotnej.
Kryteria oceniania
Test wiadomości
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć.
Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN.
3. Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum.
Literatura uzupełniająca:
1. Sapolsky, R.M.(2012). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: PWN
2. Sęk, H. (2007). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Scholar
3. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN
4. Rothchild, B. (2014). Ciało pamięta. Kraków: Wyd. UJ
5. Sheridan C. L., Radmacher S. A., 1998, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, IPZ, PTP, Warszawa
6. Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
7. Juczyński, Z. (2009).Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Warszawa: PTP
8. Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
9. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: