Poradnictwo zawodowe 20-3S-PZA
Tematy:
• Instruktaż do zajęć. Pojęcie, zakres, rodzaje poradnictwa zawodowego;
• Rozwój zawodowy, kariera zawodowa, społeczna przestrzeń ścieżki zawodowej człowieka;
• Analiza SWOT odnosząca się do rozwoju zawodowego człowieka. Czynniki kształtujące rozwój zawodowy. Motywacja a rozwój zawodowy.
• Poradnictwo zawodowe w zawodzie psychologa oraz w innych zawodach społecznych.
• Poradnictwo zawodowe oraz doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja ustawiczna człowieka.
• Poradnictwo zawodowe na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób w systemie penitencjarnym.
• Autoprezentacja kandydata do pracy.
• Poradnictwo zawodowe a wymagania pracodawców względem kandydatów do pracy.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021Z:
1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy. |
W cyklu 2022Z:
1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy. |
W cyklu 2022Zn:
Tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o koncepcjach teoretycznych i badaniach empirycznych przydatnych z punktu widzenia rozwoju zawodowego.
Zna najważniejsze dokumenty dotyczące zakresu poradnictwa zawodowego.
Zna reguły udzielania osobie porady w sprawach zawodowych.
Zna wybrane narzędzia diagnostyczne.
Umiejętności
Umie przeprowadzić diagnozę normatywną narzędziami tj. KZZ, WKP i CwP.
Umie przeprowadzić diagnozę ipsatywną narzędziami tj. MII W McKenzie’go; KGS R. Cantwella, MSG R. Sternberga.
Potrafi omówić wyniki diagnozy z klientem – zamawiającym diagnozę i uczestniczącym w diagnozie.
Potrafi zaproponować formy rozwojowe dobrane do wyników diagnozy ipsatywnej.
Umie pracować z zadaną matrycą kompetencji.
Umie zaproponować i przygotować koncepcyjnie strukturę matrycy kompetencji dla klienta – w perspektywie organizacyjnej i indywidualnej.
Umie zaproponować i przeprowadzić ocenę efektywności formy szkoleniowej z perspektywy budowania zasobów indywidualnych i kompetencji.
Kompetencje społeczne
Przeprowadza w sposób odpowiedzialny badania.
Jest świadomy znaczenia pracy w życiu człowieka.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
• Obecność na zajęciach
• Realizacja zadania w terenie
• Praca pisemna
Literatura
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.
Literatura uzupełniająca:
Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo.
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.
Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.
Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112
Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.
Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.
Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.
Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.
Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC
Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Z:
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2022Z:
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2022Zn:
Książki: Rozdziały w pracach zbiorowych: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: LICZBA ECTS - 2. Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams w rzeczywistym czasie trwania pod linkiem: |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej, zgodnie z rozkładem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: