Praca z rodziną na terenie szkoły 20-3S-PTS1
Studenci poznają funkcjonujące systemy wsparcia instytucjonalnego dla rodzin oraz zakres możliwych oddziaływań psychologa na terenie placówki szkolnej.
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:
1. System wspierania i formy pracy z rodziną
2. Rodzina w sytuacji kryzysu
• Typologia rodzin
• Sytuacja trudne i kryzysowe
3. Formy pracy z rodziną
• Interdyscyplinarny model pracy z rodziną
• Mediacje rodzinne
• Asystent rodziny
• Funkcje asystenta rodziny
4. Terapie psychologiczne – formy terapii
• Terapia indywidualna
• Terapia systemowa (rodzinna)
• Terapia grupowa
5. Szkoła dla Rodziców
• Założenia Szkoły dla Rodziców
• Tematyka Szkoły dla Rodziców
• Realizacja programu w Polsce
6. Podsumowanie bloku zajęć
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
• Poznanie dostępnych systemów wsparcia instytucjonalnego i zakresu pracy zespołów inderdyscyplinarnych w ramach pomocy rodzinom;
• Poznanie zakresu działań psychologa na terenie placówki i jego roli w prowadzeniu oddziaływań pomocowych.
• Kształtowanie umiejętności prowadzenia efektywnych konsultacji i planowania oddziaływań/interwencji, mające na celu pomoc rodzinom.
• Doskonalenie umiejętności sporządzania planów oddziaływań, z uwagi na występujące trudności w rodzinie (analiza przypadków, planowanie oddziaływań).
W cyklu 2020Z:
Zajęcia mają charakter ćwiczeń, z wykorzystaniem wiedzy odnośnie pracy z rodzinami. Studenci, w trakcie zajęć, poszerzają swoje umiejętności dotyczące prowadzenia efektywnej rozmowy z rodzinami nad podjęciem działań naprawczych. Uczą się, jak umiejętnie kierować rozmową, jak planować działania pomocowe oraz poznają funkcjonujące systemy wsparcia instytucjonalnego, dostępne dla rodzin z trudnościami. ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: EFEKTY UCZENIA SIĘ: • Poznanie dostępnych systemów wsparcia instytucjonalnego i zakresu pracy zespołów inderdyscyplinarnych w ramach pomocy rodzinom; |
W cyklu 2021Z:
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: 1. System wspierania oraz formy pracy z rodziną |
W cyklu 2021Zn:
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna mechanizmy systemowe rodzinne i szkolne.
Umiejętności
Potrafi przygotować i przeprowadzić rozmowę z rodziną ucznia z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi.
Umie przeanalizować możliwości współpracy z rodziną i jej zakres.
Potrafi przygotować i ustalić wspólnie z rodziną szczegóły planowanego sposobu rozwiązania sytuacji trudnej.
Umie przygotować się do zebrania z rodzicami w okolicznościach trudnej sytuacji wychowawczej w klasie.
Kompetencje społeczne
Współpracuje zadaniowo w grupie.
Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów.
Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy.
Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań.
Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym.
Kryteria oceniania
Metody i środki dydaktyczne:
• Dyskusja moderowana
• Burza mózgów
• Praca indywidualna
• Praca grupowa
• Analiza przypadków
• Mini-wykład
• Prezentacje
Zaliczenie przedmiotu: Studenci wyszukują samodzielnie literaturę przedmiotu, związaną z konkretnym wątkiem tematycznym i odnoszą ją do systemu szkolnego. Prezentują zebrany materiał grupie, co następnie podlega całościowemu omówieniu i podsumowaniu przez prowadzącą, podczas zajęć akademickich. Ponadto, frekwencja (akceptowana 1 nieobecność) i zaangażowanie w pracę podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
Nakład pracy studenta/studentki:
Godziny kontaktowe –aktywny udział w ćwiczeniach - 30 h
Przygotowanie się do zajęć, lektura - 10 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia odbywają się we wtorki w godz. 15.20-16.55 online, za pośrednictwem MS Teams (ink do zajęć): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2c40d72fcd7f46548a8f5c20490ac47a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8859dd63-8c0f-4e3c-a742-b26ae161509b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody i środki dydaktyczne: Zaliczenie przedmiotu: Studenci wyszukują samodzielnie literaturę przedmiotu, związaną z konkretnym wątkiem tematycznym i odnoszą ją do systemu szkolnego. Prezentują zebrany materiał grupie, co następnie podlega całościowemu omówieniu i podsumowaniu przez prowadzącą, podczas zajęć akademickich. Ponadto, frekwencja (akceptowana 1 nieobecność) oraz zaangażowanie w pracę podczas zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: