Praca z rodziną i terapia rodzin 20-3S-PTR
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy z zakresu pracy z rodziną i terapii rodzin.
Podczas zajęć przewiduje się realizację następujących celów:
- przedstawienie obszaru terapii rodzin, systematyzacja wiedzy z zakresu systemowego rozumienia rodziny
- integracja wiedzy z zakresu pracy z rodziną, terapii rodzin
- nabycie przez uczestników zajęć wiedzy i umiejętności samodzielnego analizowania problemów rodziny w odniesieniu do poszczególnych koncepcji
- kształtowanie umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy przy analizie oraz planowaniu oddziaływań pomocowych wobec rodziny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia pracy z genogramem, potrafi go sporządzić i odczytać.
Potrafi opisać podstawowe techniki terapeutycznej pracy z rodziną, umie podać przykłady konotacji pozytywnej i technik paradoksalnych.
Zna podstawowe pojęcia właściwe terapii rodzin, takie jak: cyrkularność, homeostaza, podsystemy rodzinne, delegat, komunikaty, zna podstawy teoretyczne symbolicznej terapii rodzin C. Whitakera.
Zna zasady budowania kontaktu z rodziną.
Umiejętności
Umie formułować hipotezy cyrkularne, -stosować konotację pozytywną, podać przykłady pytań cyrkularnych.
Potrafi analizować trudne sytuacje rodzinne zastępując kategorię przyczynowości kategorią funkcji objawu.
Kompetencje społeczne
Podejmuje współpracę w grupie.
Ma rozwiniętą zdolność empatycznego spojrzenia na rodzinę.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
Jakość wykonanych zadań
Terminowe wykonywanie zadań
Przesłanie pracy zaliczeniowej w terminie
Forma zaliczenia: praca zaliczeniowa - studium konkretnej rodziny
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach, praca zaliczeniowa
Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach - 2
Praktyki zawodowe
nie dot.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Goldenberg H, Goldenberg I (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rozdz.1. Przyjęcie perspektywy relacji rodzinnych, s.3-22
Rozdz. 2. Rozwój rodziny: ciągłość i zmiana, s. 24-52
Rozdz. 4. Rodzina jako system psychospołeczny, s. 75-97
Rozdz. 5. Powstanie i rozwój terapii rodzin – fragment, s. 101-110
Rozdz. 8. Modele międzypokoleniowe, s. 190-220
Rozdz. 9. Model strukturalny, s.222-244.
Rozdz. 10. Modele strategiczne, s. 248-274
Rozdz.11. Mediolański model systemowy, s. 275-294.
Rozdz. 13. Postmodernizm i społeczno – konstrukcjonistyczne terapie rodzin, s.327-346
Rozdz. 14. Terapia narracyjna, s. 348-359
Literatura uzupełniająca
•Andreas S. (2001) Jak pracowała Virginia Satir; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
•Bandler R, Gringer J, Satir V (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
•de Barbaro B (1999) Schizofrenia w rodzinie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
•de Barbaro B (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ
•Górniak L, Józefik B(2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
•Józefik B (1999) Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
•Mc Goldrick M, Gerson R, Shellenberger S (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja; Poznań: Zysk i S-ka
•Satir V (2000) Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
•Satir V (2000) Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
•Simon R (2001) W cztery oczy - rozmowy z twórcami terapii rodzin. Haley, Erickson, Szasz, Minuchin, Maturana, Madanes, Satir, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
•Stierlin H., Rücker-Embden I., Wetzel N., Wirshing M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: