Psychologia szkolna 20-3S-PSZ
1. Wprowadzenie – zadania i rola psychologa szkolnego (model P-P-I-M). Szczegółowe omówienie promocji, profilaktyki, interwencji i monitoringu
2. Specyfika pracy psychologa w zerówce i w szkole podstawowej (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we późnym dzieciństwie)
3. Specyfika pracy psychologa z młodzieżą w okresie dorastania (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we wczesnej i późnej adolescencji)
4. Niepowodzenia szkolne – diagnoza i sposoby pomocy dziecku, wsparcie udzielone rodzinie i nauczycielom
5. Przemoc, krzywdzenie i konflikty – analiza sytuacji trudnych w szkole oraz procedur zapobiegania/ interweniowania
6. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dzieckiem/ dziećmi
7. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dorosłym/ dorosłymi zaangażowanymi w proces nauczania i wychowania
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Definiować, prawidłowo posłużyć się podstawowymi pojęciami zaczerpniętymi z modelu pracy psychologa w szkole (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja)
Rozumieć zasadę zachowania neutralności, zewnątrzsystemowego podejścia w pracy w systemie szkolnym oraz znać trudności i korzyści z tego wynikające
Znać i poddać analizie podstawowe zasady pomocy psychologicznej udzielanej w szkole oraz sposoby realizacji zadań
Umiejętności
Znać metody pozwalające zebrać informacje o problemie i zaprojektować pomoc psychologiczną w modelu (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja);
Wskazać na elementy ważne przy analizie i interpretacji konkretnych problemów;
Znać zasady przeprowadzania i interpretowania wyników badań diagnostycznych, umieć je wykorzystać w praktyce;
Kompetencje społeczne
Dostrzegać i formułować problemy etyczne w pracy psychologa;
Dostrzegać specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym
Sposób pomiaru
Pytania otwarte na egzaminie
Ocena wykonania zadania otwartego wykonanego podczas egzaminu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z 10 pytaniami otwartymi
Literatura
1. Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne (rozdz. 1, rozdz. 2, rozdz. 3, rozdz. 4; s. 16-130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Katra, G., Sokołowska, E. (red.) (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole rozdz. 2-15; s. 21-217). Warszawa: Wolters Kluwer, Fraszka Edukacyjna
3. Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania ujęcie poznawcze (część 3, część 4, s. 187-307). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: