Psychospołeczne problemy szkoły 20-3S-PSK1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami współczesnej szkoły. W trakcie zajęć omawiane będą poszczególne aspekty funkcjonowania szkoły i środowiska szkolnego takie jak: organizacja przestrzeni szkoły, relacje między uczniami a kadrą szkoły, relacje między uczniami, współpraca rodziców ze szkołą,
sposoby komunikowania się, formuła prowadzenia zajęć edukacyjnych, organizacja przerw, działania pozalekcyjne, międzykulturowość w przestrzeni szkolnej, dostępność dla osób (uczniów, rodziców i opiekunów) z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć poddamy analizie następujące zjawiska problemowe związane z przestrzenią szkolną: przemoc fizyczna i psychiczna, znęcanie się, przemoc seksualna, cyberprzemoc, wykluczenie z grupy rówieśniczej, używanie substancji psychoaktywnych (narkotyki, papierosy, alkohol), uzależnienie od nowych technologii vs analfabetyzm cyfrowy, depresja, samobójstwa, samookaleczenia, ryzykowne zachowania seksualne, problemy związane z brakiem akceptacji własnego ciała i wyglądu.
Zajęcia ćwiczeniowe będą oparte o analizę przypadków, fragmentów filmów i przekazów medialnych pod kątem diagnozy problemu, czynników ryzyka i czynników ochronnych oraz mechanizmów powstawiania problemu. Ważną częścią zajęć będzie opracowanie programu psychologicznych działań prewencyjnych lub interwencyjnych nakierowanych na dane zjawisko.
W cyklu 2020L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami współczesnej szkoły. W trakcie zajęć omawiane będą poszczególne aspekty funkcjonowania szkoły i środowiska szkolnego takie jak: organizacja przestrzeni szkoły, relacje między uczniami a kadrą szkoły, relacje między uczniami, współpraca rodziców ze szkołą, Zajęcia ćwiczeniowe będą oparte o analizę przypadków, fragmentów filmów i przekazów medialnych pod kątem diagnozy problemu, czynników ryzyka i czynników ochronnych oraz mechanizmów powstawiania problemu. Ważną częścią zajęć będzie opracowanie programu psychologicznych działań prewencyjnych lub interwencyjnych nakierowanych na dane zjawisko. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie mechanizm kształtowania się relacji rodzinnych i ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka w systemie szkolnym.
Zna i rozumie mechanizmy kształtowania się objawów z perspektywy poszczególnych koncepcji teoretycznych.
Zna czynniki zakłócające nawiązywanie relacji rówieśniczych.
Umiejętności
Potrafi określić powiązania pomiędzy funkcjonowaniem dziecka w systemie rodzinnym i szkolnym.
Umie przygotować i przeprowadzić plan działań w sytuacji rówieśniczych zachowań agresywnych i autoagresywnych.
Umie rozpoznać nieumiejętność rozmawiania, potrafi zaplanować i przeprowadzić działania dające szansę na zmianę tej sytuacji.
Kompetencje społeczne
Jest odpowiedzialny wobec ludzi i instytucji, dla której pracuje.
Kryteria oceniania
Metody pracy:
- praca indywidualna i grupowa
- analiza przypadków
- obserwacja i diagnoza problemu
- planowanie działań prewencyjnych lub interwencyjnych
- prowadzenie oddziaływań warsztatowych
Zaliczenie zajęć:
- obecność i aktywność podczas zajęć
(dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na 1 zajęciach)
- opracowanie zadań indywidualnych i grupowych podczas zajęć
- czytanie literatury i udział w dyskusji
- przygotowanie pracy pisemnej
- przeprowadzenie warsztatu
Literatura
Białek, K. red. (2015). Międzykulturowość w szkole Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
file:///C:/Users/Nika/AppData/Local/Temp/Miedzykulturowosc_w_szkole.pdf
Kazdin, A., Weisz, J. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP.
Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań.Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf
Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja.
https://zdalnie.edu-akcja.pl/wp-content/uploads/2020/04/Edukacja_w_czasach_pandemii.pdf
Rokicka, B. red. (2009). Poradnik Pedagoga Szkolnego. RAABE. (opracowania teoretyczne i programy dotyczące: Treningu zastępowania agresji, przemocy szkolnej, zaburzeń odżywiania, ciąży u nastolatków, prostytucji nieletnich, zachowań ryzykownych, dopalaczy, samobójstw i innych)
Oraz inna literatura podana lub zadana do wyszukania podczas zajęć
W cyklu 2020L:
Białek, K. red. (2015). Międzykulturowość w szkole Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: