Psychospołeczne problemy rodziny 20-3S-PRO
• Definiowanie rodziny oraz odbiór rodziny w opinii społecznej
• Fazy i cykle życia rodzinnego
• Funkcje i zadania dawnej i współczesnej rodziny
• Przemiana roli o funkcji rodzinnych
• Osoba chora i niepełnosprawna i rodzinie
• Osoba starsza w rodzinie
• Osoba umierająca w rodzinie
• Przemoc w rodzinie
• Bezrobocie i jego konsekwencje rodzinne
• Bieda i jej konsekwencje rodzinne
• Problemy prokreacyjne, leczenie niepłodności, adopcja
• Rodzina wielodzietna
• Rodzina jedno i wielopokoleniowa
• Samotność i osamotnienie w rodzinie
W cyklu 2020Z:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Znać podstawowe klasyczne definicje rodziny, takie jak „więzy krwi, małżeństwa bądź adopcji” oraz ich ograniczenia; umieć zaproponować i uzasadnić własną definicję rodziny
Znać i umieć opisać wybrane psychospołeczne problemy rodziny, takie jak rodziny samotnego rodzica, rozwód, chorobę, starość i śmierć w rodzinie, chorobę psychosomatyczną i niepełnosprawność, homoseksualizm w rodzinie
Umiejętności
Umieć zidentyfikować i nazwać podstawowe zjawiska społeczne, mające wpływ na funkcjonowanie rodziny, np. dyskursy emancypacyjne, etatyzacja, wpływ kultury popularnej
Rozpoznawać i nazywać problemy rodzin, niejednoznacznie oceniane przez społeczeństwo, np. poronienie, aborcja
Kompetencje społeczne
Mieć świadomość praktyk dyskursywnych wpływających na sposób mówienia o rodzinie, takich jak zależność od tradycji judeochrześcijańskiej, heteronormatywność i in.
Rozumieć rodzinę jako system psychospołeczny
Sposób pomiaru
Ocena wypowiedzi pisemnej w czasie kolokwium
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, wykonanie zadań punktowanych (5p. ocena bdb., 4,5p. ocena db+, 4p. ocena db, 3,5p. ocena dst.+, 3p. ocena dst., 2 -0 p. powoduje niezaliczenie zajęć)
Literatura
1. Barton-Smoczyńska I. , Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań 2010
2. Bojar H., Rodzina i życie rodzinne W: Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks
3. Eyer D. E. Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa 2003
4. Kalinowska Witek B., Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych. W: Wychowanie rodzinne tom VII, Lublin 2013
5. Szukalski P. , Fazy życia rodziny z perspektywy polityki społecznej. W: Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna, Warszawa 2018
6. Szynkiewicz S, Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Wrocław, 1976
W cyklu 2020Z:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Szanowni Państwo, link do zajęć w MS Teams oraz kod zostały Państwu wysłane przeze mnie w wiadomości mail. Tutaj również znajdziecie Państwo link: METODY KSZTAŁCENIA LICZBA ECTS – 3 |
W cyklu 2021Z:
gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: