Przygotowanie i składanie projektów 20-3S-PRK
TREŚCI
1. Definicje, typologizacja i modele projektów. Społeczne, psychologiczne, edukacyjne i kulturotwórcze funkcje projektu. Projekty a programy.
2. Teoretyczne i praktyczne podstawy projektowania lokalnych, regionalnych i międzynarodowych projektów w wymiarze edukacyjnym i społecznym.
3. Diagnoza sytuacji i identyfikacja projektu. Analiza problemu i celów.
4. Procedury konstruowania projektu. Strategia i metodologia działań.
5. Projekty strategią postępowania i narzędziem integracji w życiu społeczno-kulturalnym. Międzynarodowe i krajowe projekty społeczne. Tło i przykłady rozwiązań kwestii społecznych i kulturowych w projektach i programach (przykłady projektów: lokalne, narodowe, regionalne, międzynarodowe, społeczne, międzykulturowe).
6. Analiza uwarunkowań środowiska zewnętrznego dla danego projektu społecznego, edukacyjnego, animacyjnego, rozwojowego.
7. Elementy i charakterystyka projektu (diagnoza, matryca logiczna, określanie celów i planów jego realizacji, etapy działań, planowane efekty, określenie grupy docelowej.
8. Działania, zasoby, wydatki. Budżet, harmonogram projektu (schemat Giantta), sponsoring projektów.
9. Etapy konstruowania projektu skierowanego do określonego środowiska lokalnego. Wprowadzenie do metodologii przygotowywania projektów. Case study – praca nad projektem.
10. Popularyzacja projektu. Promocja medialna projektu, kampania promocyjna, sposoby skutecznej współpracy z mediami, widoczność. Przykłady krajowych, zagranicznych i międzynarodowych kampanii promocyjnych.
11. Sposoby monitoringu i ewaluacji projektów. Przykłady ewaluacji projektów realizowanych w ramach inicjatyw lokalnych, krajowych i międzynarodowych: Towarzystwa Inicjatyw Twórczych, Fundacji Inna Przestrzeń, FRSE, Stowarzyszenia dla Edukacji i kultury: SPOTKANIA, Fundacji Batorego „Dla Tolerancji”, „Pogranicze” Sztuk, Kultur, Narodów, MSZ – Polska Pomoc.
12. Przygotowywanie własnych projektów skierowanych do społeczności lokalnych. Zasady i możliwości pozyskiwania grantów, współpraca z partnerami, zasady wypełniania wniosku, zbierania oraz analizy danych.
13. Praktyczne konstruowanie projektów (zarządzanie projektem i zespołem, definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja).
14. Praktyczne konstruowanie projektów cd. (definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, harmonogram, schemat Gantta, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja, monitoring, raport: merytoryczny i finansowy).
15. Ocena i weryfikacja przygotowanych projektów. Zakończenie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie rolę i potrafi poprawnie definiować problem społeczny, na który odpowiadać ma dany projekt.
Zna definicje pracy metodą projektu i podstawowych elementów tej metody.
Odróżnia cele ogólne od szczegółowych oraz cele od rezultatów.
Umiejętności
Umie przygotować projekt społeczny.
Potrafi zdiagnozować potrzeby grupy docelowej.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na rzeczywiste potrzeby grup, na rzecz których chce działać.
Współpracuje w zespole. Odnajduje w nim swoje miejsce.
Bierze na siebie współodpowiedzialność za cel zespołu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: