Praca z dzieckiem w trudnej sytuacji życiowej 20-3S-PRD
1. Przemoc w rodzinie i wpływ na dziecko/nastolatka
2. Dziecko w sytuacji uzależnienia opiekunów od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki)
3. Dziecko w sytuacji uzależnienia opiekunów od technologii informacyjnych (komputer, tablet, telefon, etc.)
4. Bieda, bezrobocie rodziców a sytuacja dziecka
5. Dziecko niepełnosprawne fizyczne w domu a zdrowe – w wymiarze funkcjonowania rodzinnego i społecznego
6. Dziecko niepełnosprawne intelektualnie – w wymiarze funkcjonowania rodzinnego i społecznego
7. Dziecko w sytuacji żałoby – ujęcie psychologiczne
8. Opuszczeni i rozpieszczeni - problemy rozwojowe i edukacyjne dzieci w rodzinach „wielkich karier”
9. Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców – ujęcie psychologiczne
10. Dzieci w sytuacji migracji zarobkowej rodziców – zmiana kontekstu sytuacyjnego wraz z implikacjami (konsekwencje psychologiczne, funkcjonowanie dziecka, etc.)
11. Dzieci w kryzysie uchodźczym – prawa dziecka, warunki pobytu, pobieranie nauki, problematyka funkcjonowania w ujęciu psychologicznym.
12. Zaproszeni goście (2 spotkania)
W cyklu 2020L:
1. Przemoc w rodzinie i wpływ na dziecko/nastolatka |
W cyklu 2022L:
Szczegółowe treści zajęć: |
W cyklu 2022Ln:
Szczegółowe treści zajęć: 2. Przemoc rówieśnicza oraz w rodzinie i jej wpływ na dziecko (19.03.23 r.). 3. Dziecko w sytuacji uzależnienia od technologii informacyjnych (komputer, tablet, telefon, etc. - 2,04.23 r.). 4. Dziecko w sytuacji żałoby – ujęcie psychologiczne (2.04.23 r.). 6. Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców (29.04.23 r.). 7. Dziecko w sytuacji uzależnienia opiekunów od substancji psychoaktywnych (7.05.23 r.). 8. Dziecko niepełnosprawne fizycznie i intelektualnie – w wymiarze funkcjonowania rodzinnego i społecznego (7.05.23 r.).. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi podać definicje marginalizacji społecznej a także barier rozwojowych w ujęciu psychologicznym.
Potrafi opisać skutki uzależnień opiekunów od substancji psychoaktywnych dla rozwoju dziecka.
Jest w stanie opisać wpływ przemocy i zaburzeń psychicznych opiekunów na rozwój dziecka.
Umie wskazać skutki biedy, bezrobocia i miejsca zamieszkania dla rozwoju jednostki.
Jest w stanie scharakteryzować bariery rozwojowe związane ze zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz możliwościami poznawczymi jednostki.
Zna i potrafi opisać programy szkolne nakierowane na zapobieganie marginalizacji dzieci.
Umie wytłumaczyć, jak funkcjonuje system rodzinny z dzieckiem niepełnosprawnym w porównaniu do systemu rodzinnego z dzieckiem zdrowym.
Potrafi wymienić społeczne i rodzinne czynniki ryzyka dla rozwoju dziecka niepełnosprawnego.
Potrafi opisać psychospołeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w kategoriach sposób radzenia sobie ze stygmatyzacją społeczną.
Umiejętności
Umie przeprowadzić analizę barier i szans rozwojowych danego dziecka w jego środowisku.
Umie podejmować działania mające na celu włączenie społeczne dzieci zagrożonych marginalizacją.
Potrafi dostrzegać obszary dysfunkcji rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym i sformułować pomysły na wparcie rodziny.
Umie identyfikować potrzeby oraz problemy osób niepełnosprawnych, zwłaszcza te związane z ”ja”.
Kompetencje społeczne
Współdziała w grupie.
Postępuje zgodnie z zasadami etyki psychologa.
Jest wrażliwy na przejawy uprzedzeń i dyskryminacji wobec niepełnosprawnych i ich rodzin.
Kryteria oceniania
Metody i formy pracy:
Dyskusja moderowana, burza mózgów, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia w mini-grupach, case study, prezentacja, film
Zajęcia odbywają się w środy, w godz. 13.30-15.05 online, za pośrednictwem MS Teams (ink do zajęć):
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0b6b038b89e14da48656f8a8af0118e6%40thread.tacv2/1614076104968?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%2265867e2a-fd9e-4255-bf6b-3420431b8f79%22%7d
Zaliczenie (Z/O):
• Prezentacja studentów - merytoryczne omówienie danej problematyki (2-osobowe grupy);
• Aktywny udział w zajęciach (kamera i głośnik obowiązkowo – z uwagi na zajęcia w trybie online);
• Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności, tj. 2 x 90 min.)
Literatura
Cierpiałkowska, L. (2022). Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
Taraszkiewicz, M., Nalepa, Z. (2022). Jak wspierać dzieci w kryzysie? Poznań: Wyd. Święty WOjciech.
Wolańczyk, T., Janas-Kozik, M. (2021). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.
W cyklu 2022Ln:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo. Cierpiałkowska, L. (2022). Psychopatologia. Warszawa: Scholar. Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP. Kardaras, N. (2018). Dzieci ekranu. Warszawa: Wyd. CeDeWu. Lewicka-Zelent, A. (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Difin. Modrzycki, R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Warszawa: Difin. O'Moore, M, Minton, S. J., (2016). Przemoc w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0b6b038b89e14da48656f8a8af0118e6%40thread.tacv2/1614076104968?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%2265867e2a-fd9e-4255-bf6b-3420431b8f79%22%7d |
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: