Przetwarzanie informacji społecznych 20-3S-PIS
Przetwarzanie informacji społecznych opisuje zestaw mechanizmów poznawczo-emocjonalnych określających sposób, w jaki jednostki interpretują dane zdarzenie i jak wpływa to na ich reakcję na daną sytuację. Ramy te uwzględniają bazę wcześniejszych doświadczeń z dzieciństwa i młodości, które są wprowadzane w nowe sytuacje. W wyniku wcześniejszych interakcji społecznych jednostki rozwijają schematy poznawcze, które wpływają na ich przetwarzanie informacji społecznych w nowych sytuacjach.
1. Najnowsze teorie dotyczące selekcji, interpretacji i wykorzystywania informacji, które są potrzebne ludziom do formułowania sądów o sobie, innych ludziach i świecie.
2. Czynniki związane z przetwarzaniem informacji społecznych.
3. Historia badań w zakresie poznania społecznego.
4. Błędy atrybucyjne w spostrzeganiu siebie i innych.
5. Korelaty błędów w spostrzeganiu siebie i innych.
6. Schematy i heurystyki w percepcji społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rodzaje błędów poznawczych, rozumie powody ich powstawania, ponadto wie jakie czynniki im sprzyjają.
Zna rodzaje schematów eksperymentalnych używanych do badania błędów atrybucji czy heurystyk.
Umiejętności
Potrafi nazywać błędy poznawcze w prezentowanych materiałach (np. artykuły, programy telewizyjne, wiadomości).
Kompetencje społeczne
Dzięki nabytej wiedzy jest świadom, kiedy sam popełnia błędy poznawcze.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
Moskowitz, G. B. (2009). Zrozumieć siebie i innych: Psychologia poznania społecznego. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: