Psychospołeczne aspekty zdarzeń traumatycznych 20-3S-PAZ
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychospołecznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z podstawowymi uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym.
Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:
- Trauma – kryteria definicyjne.
- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka powstawania objawów potraumatycznych.
- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.
- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.
- Metody pomocy osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Umie opisać u dorosłych i u dzieci kryteria diagnostyczne zaburzenia stresowego pourazowego (PTSD) oraz ostrej reakcji stresowej (ASD) .
- Potrafi scharakteryzować mechanizm pokryzysowej mobilizacji i deterioracji wsparcia społecznego.
- Umie scharakteryzować czynniki ryzyka i czynniki ochronne nasilenia zaburzeń potraumatycznych; rozumie różnice między sytuacją dzieci i dorosłych ofiar katastrof.
- Rozumie znaczenie rodzinnych czynników ochronnych i czynników ryzyka zaburzeń potraumatycznych, zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych.
- Zna specyfikę pracy osób wykonujących zawodowo zadania związane z pomaganiem innym, zdawać sobie sprawę z dużego ryzyka wypalenia zawodowego.
- Potrafi scharakteryzować podstawowe podejścia terapeutyczne wykorzystywane po katastrofie, jest w stanie porównać ich skuteczność w określonych sytuacjach w oparciu o wyniki badań empirycznych.
- Zna narzędzia diagnostyczne wykorzystywane do oceny nasilenia zaburzeń potraumatycznych.
- Wie, jakie akty prawne regulują sposób postępowania w sytuacjach związanych z klęskami żywiołowymi.
Umiejętności
- Jest w stanie zaproponować krótki debriefing dla ratowników pomagających ofiarom katastrofy.
- Potrafi zaprojektować krótki program profilaktyczny skierowany do dzieci lub dorosłych ofiar katastrofy
Kompetencje społeczne
- Jest świadom etycznych uwarunkowań skutecznego pomagania ofiarom katastrof.
Kryteria oceniania
1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć
2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP
Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Literatura uzupełniająca:
Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: