Pamięć społeczna 20-3S-PAS
Podczas zajęć poruszymy następujące kwestie:
1.Pamięć społeczna a pamięć autobiograficzna
2. Pamięć kolektywna podstawowe teorie, nurty badań
3. Zniekształcenia i modyfikacje pamięci społecznej
4. Metody badania pamięci społecznej.
5. Nostalgia a mechanizmy pamięci kolektywnej.
6. Pamięć społeczna a przekaz historyczny.
7. Pamięć społeczna w narracjach międzygeneracyjnych.
Ważnym elementem kursu będą również własne poszukiwania i analizy w zakresie:
1. Mechanizmów zniekształcania pamięci kolektywnej
2. Analizy zawartości pamięci społecznej wybranego wydarzenia społecznego
lub politycznego.
3. Wyszukiwania, opisywani i interpretowania informacji na temat
zjawisk psychologicznych związanych z pamięcią społeczną
W cyklu 2020Ln:
Podczas zajęć poruszymy następujące kwestie: Ważnym elementem kursu będą również własne poszukiwania i analizy w zakresie: |
W cyklu 2021L:
Podczas zajęć poruszymy następujące kwestie: Ważnym elementem kursu będą również własne poszukiwania i analizy w zakresie: |
W cyklu 2022L:
Podczas zajęć poruszymy następujące kwestie: Ważnym elementem kursu będą również własne poszukiwania i analizy w zakresie: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje pamięć społeczną, pamięć autobiograficzną.
Posiada wiedzę na temat głównych mechanizmów kształtowania pamięci społecznej.
Zna historię powstania gałęzi pamięci społecznej.
Posiada wiedzę na temat relacji pamięci społecznej i pamięci autobiograficznej.
Precyzuje główne teorie dotyczące pamięci kolektywnej.
Zna dwa główne nurty badań nad pamięcią kolektywną.
Umiejętności
Potrafi opisać główne mechanizmy pamięci kolektywnej.
Potrafi zidentyfikować sposoby zniekształcania pamięci kolektywnej.
Potrafi dokonać analizy zwartości pamięci społecznej wybranego wydarzenia społecznego lub politycznego.
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych.
Ma pogłębione umiejętności w zakresie obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów ludzkich zachowań.
Kompetencje społeczne
Wykazuje zrozumienie dla różnych interpretacji wydarzeń historyczno-politycznych.
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i więzi w środowiskach społecznych.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru na koniec zajęć. Zadania domowe do wykonania w trakcie semestru
Literatura
Golka , M. (2009). Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Halbwachs , M. (1969). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN
Leder, A. (2014). Prześniona rewolucja. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Pennebaker, J. W., Paez , D., & Rim, B. (2013). Collective memory of political events: Social psychological perspectives. Psychology Press.
Zerubavel , E. (2012). Time maps: Collective memory and the social shape of the past. University of Chicago Press
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu Pamięć Społeczna w aplikacji Teams: |
W cyklu 2020Ln:
Link do zespołu Pamięć Społeczna - studenci zaoczni w aplikacji Teams: |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia – wykład, dyskusja, zagadnienia problemowe, rozmowy w parach i grupach, studia przypadków, symulacje, introspekcja, wywiady, analizy porównawcze, wymiana doświadczeń Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: