Psychologia agresji i przemocy 20-3S-PAP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna różne podejścia do opisu i wyjaśniania agresji (koncepcje biologiczne, psychologiczne, normatywno-społeczne);
- ma wiedzę o uwarunkowaniach genetycznych i podstawowych mechanizmach neurofizjologicznych agresji ( m.in. koncepcji instynktu agresji);
- zna główne psychologiczne teorie agresji (teoria frustracja-agresja; teoria uczenia społecznego) i koncepcję form gotowości do agresji;
- orientuje się w fazach rozwoju zachowania agresywnego od dzieciństwa do dorosłości oraz socjalizacyjnych uwarunkowaniach formowania się gotowości do agresji ( zwłaszcza rola rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, mediów);
- zna podstawowe formy i mechanizmy psychologiczne agresji generowanej procesami grupowymi (znęcanie się w szkole, zjawiska czarnej owcy i kozła ofiarnego, młodzieżowy gang przestępczy)
- ma ogólną orientację w zasadach działań profilaktycznych na rzecz ograniczania agresji
Umiejętności
- potrafi dokonać analizy zachowania agresywnego u ludzi (dzieci i dorosłych) ze wskazaniem na specyfikę mechanizmu rejestrowanego zachowania się;
- jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą programów profilaktycznych przeciwdziałania agresji
Kompetencje społeczne
-jest nastawiony krytycznie do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań o genezie agresji wśród ludzi;
- ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz usuwania agresji w relacjach interpersonalnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: