Psychologiczne aspekty chorób somatycznych 20-3S-PAC
Wykłady:
1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki.
2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa.
3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego.
4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy.
5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom.
6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne)
Ćwiczenia:
1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków.
2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą.
3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji.
4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych.
5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”.
6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki).
7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wskazuje teorie wykorzystywane w definiowaniu zdrowia somatycznego oraz choroby, czynników choroby oraz związku somatyki z psychiką.
Wskazuje i charakteryzuje metody pomocy psychologicznej stosowane wobec osób chorych somatycznie oraz zasady wprowadzania tych metod.
Objaśnia specyfikę wybranych chorób somatycznych oraz ich wpływ na psychospołeczne funkcjonowania chorego i jego rodziny.
Umiejętności
Diagnozuje potrzeby osoby chorej przewlekle somatycznie i jej rodziny.
Adekwatnie do potrzeb chorego planuje i organizuje pomoc psychologiczną z uwzględnieniem poznanych metod oraz zasad ich stosowania.
Wykorzystuje adekwatne formy komunikacji z chorym rodzinom oraz personelem medycznym.
Łączy wiedzę z obszaru psychosomatyki i innych obszarów psychologii klinicznej np. zaburzeń psychicznych w pracy z osobą chorą somatycznie.
Planuje oraz organizuje edukację prozdrowotną oraz wśród chorych, ich rodzin oraz personelu medycznego.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby i trudności chorych i ich rodzin.
Organizuje pomoc zgodnie z zasadami etycznymi.
Planuje karierę w oparciu o wiedzę dotyczącą szkoleń.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: obecność i aktywność na ćwiczeniach; zaliczenie wejściówek z podanej literatury na kolejnych pięciu zajęciach ćwiczeniowych oraz prezentacja dotycząca psychologicznych aspektów wybranej choroby przewlekłej.
Wykłady- egzamin, test z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Zalicza 60%+1
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN
De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL
Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL
Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin
Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012
Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW
Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS
Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.
Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Literatura uzupełniająca:
Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ
Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press
Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS
Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej. Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia |
W cyklu 2020Zn:
zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej. Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: