Neuropsychologiczne następstwa uszkodzeń OUN 20-3S-NNU
W cyklu 2020L:
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu. Zaburzenia percepcji. Zaburzenia aktywności ruchowej. Zaburzenia mowy. Zaburzenia pamięci. Zaburzenia emocjonalne po urazach. Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Nowoczesne techniki obrazowania ośrodkowego układu nerwowego w neuropsychologii klinicznej. ĆWICZENIA Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego. Uraz czaszkowo-mózgowy, przykładowi pacjenci. Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci. Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia pamięci, Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent. Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci. Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska. Zaburzenia świadomości, zaburzenia uwagi, zespół zaniedbywania jednostronnego, przykładowi pacjenci. Zaburzenia funkcji wykonawczych, zaburzenia osobowości - przykładowi pacjenci. |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Zaburzenia percepcji. Zaburzenia aktywności ruchowej. Zaburzenia mowy. Zaburzenia pamięci. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna. ĆWICZENIA Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego. Uraz głowy, przykładowi pacjenci. Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci. Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci. Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent. Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci. Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska. Zaburzenia świadomości, przykładowi pacjenci. Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci. Rehabilitacja zaburzeń poznawczych po uszkodzeniach OUN. Obrazowanie OUN i jego użyteczność dla neuropsychologa na oddziale neurochirurgii. |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu. Zaburzenia percepcji. Zaburzenia aktywności ruchowej. Zaburzenia mowy. Zaburzenia pamięci. Zaburzenia emocjonalne po urazach. Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Nowoczesne techniki obrazowania ośrodkowego układu nerwowego w neuropsychologii klinicznej. ĆWICZENIA Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego. Uraz czaszkowo-mózgowy, przykładowi pacjenci. Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci. Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia pamięci, Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent. Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci. Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska. Zaburzenia świadomości, zaburzenia uwagi, zespół zaniedbywania jednostronnego, przykładowi pacjenci. Zaburzenia funkcji wykonawczych, zaburzenia osobowości - przykładowi pacjenci. |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Zaburzenia percepcji. Zaburzenia aktywności ruchowej. Zaburzenia mowy. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna. ĆWICZENIA Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego. Uraz głowy, przykładowi pacjenci. Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci. Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci. Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci. Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent. Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci. Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska. Zaburzenia uwagi i świadomości, przykładowi pacjenci. Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozróżnia podstawowe zespoły zaburzeń behawioralnych występujące w konsekwencji ogniskowych uszkodzeń oraz uogólnionych patologii mózgu – deficyty neuropsychologiczne, różnicuje obrazy kliniczne za względu na mechanizm zaburzeń.
Umie zdefiniować i objaśniać zjawisko plastyczności mózgu i jego funkcjonalnej reorganizacji.
Potrafi rozpoznać i wyróżnić mechanizmy samonaprawcze, identyfikuje je i ma wiedzę na temat ich znaczenia.
Potrafi rozpoznać charakterystyczne cechy rehabilitacji neuropsychologicznej, umie wyodrębnić rodzaje pomocy psychologicznej i scharakteryzować je jako przesłanki postępowania z pacjentem z dysfunkcją mózgu.
Umiejętności
Umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, modyfikować jego przebieg
w zależności od uzyskiwanych wyników, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu behawioralnego, wywiadu z rodziną oraz danymi z anamnezy.
Nabywa umiejętności w kreatywnym podejściu do badania neuropsychologicznego, rozpoznaje czynniki mogące mieć wpływ na otrzymywane rezultaty (np. reakcje lękowe, osłabienie motywacji, ból, deprywacja sensoryczna).
Nabywa umiejętności oceny deficytów neuropsychologicznych oraz określania zachowanych funkcji pacjenta, jako przesłanki rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzenia indywidualnych programów terapeutycznych.
Kompetencje społeczne
Umie dobrać podstawowe metody badania i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN.
Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowania testów psychometrycznych i baterii tzw. testów organicznych
w diagnozie zaburzeń wynikających z uszkodzenia OUN.
Kryteria oceniania
Literatura
W cyklu 2020L:
WYKŁAD Herzyk, A (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar. Prigatano G (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN Literatura dodatkowa: Lezak M, Howieson D, Bigler E, Tranel D (2012). Neuropsychological assessment. Oxford. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain , 7.Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN. ĆWICZENIA Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113. Walsh, K. (1999). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Warszawa: IPIN Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103. Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370. Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191. Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56. Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 17(3): 121–125. |
W cyklu 2020Ln:
WYKŁAD Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar. Prigatano, G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Lezak, M., Howieson, D., Bigler, E., Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain, 7. Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Oxford. Seniów, J (red.). (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN ĆWICZENIA Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113. Walsh, K. (1999). Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent UX, Pacjent QT). Walsh, K, (1999). Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 227-271). Warszawa: IPIN Walsh, K. (1999). Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent QT, Pacjent AY, Pacjent YN). Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103. Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179. Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191. Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56. Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370. Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci, 17(3): 121–125. Prigatano, G. (2009). Zaburzenia poznawcze w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej. Rehabilitacja Neuropsychologiczna (s. 104-130). Warszawa: PWN. Bala, A. (2016). Sródoperacyjne mapowanie okolic elokwentnych mózgu podczas zabiegów neurochirurgicznych. W: Rynkiewicz A i in. (red) Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (s.19-32). Warszawa: Scholar |
W cyklu 2021L:
WYKŁAD Herzyk, A (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar. Prigatano G (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN Literatura dodatkowa: Lezak M, Howieson D, Bigler E, Tranel D (2012). Neuropsychological assessment. Oxford. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain , 7.Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN. ĆWICZENIA Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113. Walsh, K. (1999). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Warszawa: IPIN Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103. Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370. Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191. Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56. Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 17(3): 121–125. |
W cyklu 2021Ln:
WYKŁAD Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar. Prigatano, G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Lezak, M., Howieson, D., Bigler, E., Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain, 7. Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Oxford. Seniów, J (red.). (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN ĆWICZENIA Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113. Walsh, K. (1999). Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent UX, Pacjent QT). Walsh, K, (1999). Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 227-271). Warszawa: IPIN Walsh, K. (1999). Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent QT, Pacjent AY, Pacjent YN). Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103. Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179. Rost, A., Sitek, E. J., Tarnowski, A. (2021). Wpływ poudarowych zaburzeń poznawczych na zdolność kierowania pojazdem. Aktualności Neurologiczne, 21(2), p. 93-101. DOI: 10.15557/AN.2021.0011 Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191. Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56. Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370. Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci, 17(3): 121–125. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin WYKŁAD STUDIA STACJONARNE Wykład prowadzony jest online na platformie MS Teams. Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams. Na koniec semestru odbędzie się egzamin w MS FORMS. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową. ĆWICZENIA STUDIA STACJONARNE Ćwiczenia prowadzone są online w MS Teams. Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać. W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury. Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji). Studenci wykonali też indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówkę, notatki z filmów). Zaliczenie (opcjonalnie dwa zaliczenia połówkowe) odbędzie się w MS Forms. |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin WYKŁAD STUDIA STACJONARNE Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams. Obowiązuje dotychczasowy zakres materiału i warunki zaliczenia, jakim jest egzamin. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową. ĆWICZENIA STUDIA STACJONARNE Ćwiczenia prowadzone są online. Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać. W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury. Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji). Studenci wykonają indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówkę, notatki z filmów). Zaliczenie jest w formie elektronicznej z użyciem programu MS Forms. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin WYKŁAD Wykład prowadzony jest na miejscu. Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową. ĆWICZENIA Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać. W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury. Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji). Indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówka, notatki z filmów). Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru. |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin WYKŁAD Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową. ĆWICZENIA W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują treść lektury, komentujemy też treść lektury. Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji). Indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówka, notatki z filmów). Zaliczenie w formie testu z jednokrotnym wyborem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: