Metody i projektowanie badań społecznych 20-3S-MIP
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności.
BLOK 1 – metody ilościowe:
• Wprowadzenie do metodologii badań społeczności
• Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych)
• Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych
• Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację)
• Realizacja badań krok po kroku
• Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych
BLOK 2 – metody jakościowe:
• Kontekst metodologiczny badań jakościowych
• Badania z użyciem wywiadów
• Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana
• Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze
• Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Poszerzenie wiedzy na temat metod, klasyfikacji i planowania badań w zakresie psychologii społecznej.
Wiedza na temat różnych typów badań, planów i schematów badawczych.
Umiejętności
Nabycie umiejętności projektowania badań ilościowych i jakościowych, krok po kroku, w obszarze psychologii społecznej. Umiejętność klasyfikacji i dostosowywania metod badań do konkretnych pytań badawczych. Umiejętność formułowania pytań badawczych i hipotez. Umiejętność zaplanowania badania od postawienia problemu badawczego, sformułowania pytań badawczych, operacjonalizacji głównych zmiennych, do kosztorysu i oceny możliwości realizacji.
Kompetencje społeczne
Poszerzenie kompetencji w zakresie komunikacji, pracy grupowej, w tym argumentacji; rozszerzenie kompetencji kooperacyjnych, decentracji interpersonalnej i percepcji społecznej.
Rozszerzenie świadomości odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, działania i skutki.
Kryteria oceniania
Ocena z pytań testowych w trakcie egzaminu
Literatura
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN.
Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN.
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN.
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wykład z elementami pracy grupowej Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Wykład z elementami pracy grupowej. Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Z:
Wykład z elementami pracy grupowej. Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: