Kulturowe aspekty życia rodzinnego 20-3S-KAZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
ZAGADNIENIA DYSKUTOWANE: |
W cyklu 2021L:
TREŚĆ WYKŁADÓW: |
W cyklu 2021Ln:
Celem wykładów jest analiza problematyki rodziny w kontekście rozważań antropologicznych oraz historycznych warunkujących jej kulturowe aspekty. * rodzina w ujęciu definicyjnym, jej funkcje oraz wpływ na rozwój i funkcjonowanie jednostki, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie antropologiczną zmienność organizacji życia rodzinnego.
Porównuje pojęcia „rodziny” i wspólnoty plemiennej.
Zna podstawowe osiągnięcia amerykańskiej szkoły kultury i osobowości oraz znać podstawowe ujęcia rodziny w antropologii.
Rozumie historyczną zmienność form życia rodzinnego: znać pojęcie rodu, więzi krewniaczych, a także pojęcia takie, jak „duch domu”, „duch rodu”, duch rodziny” i in. oraz umie odnieść je do współczesnych psychologicznych i socjologicznych ujęć rodziny.
Analizuje teksty kultury współczesnej wychwytując historyczną i antropologiczną zmienność form życia rodzinnego (podejście dyskursywne).
Umiejętności
Opisuje konkretne wspólnoty plemienne, omawiane w klasycznych pracach z tego zakresu i specyfikę tworzenia i podtrzymywania więzi w ich obrębie.
Postrzega rodzinę współczesną w kontekście historycznym i antropologicznym.
Prezentuje i uzasadnia w sposób dojrzały własne stanowisko wobec kwestii dotyczących społecznej percepcji problemów rodzinnych.
Stosuje poznane kategorie do analizy bieżących zjawisk życia społecznego.
Kompetencje społeczne
-
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA PODSTAWOWA: MATERIAŁY VIDEO: LITERATURA POMOCNICZA: |
W cyklu 2021L:
H. Augustyniak, Rola rodziny w transmisji kultury regionalnej i jej wpływ na prokreację, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”; I. Błaszczyk, Rola przodków w kształtowaniu powszechnie akceptowanych wzorów zachowań [w] B. Stawoska - Jundziłł (red.) W kręgu zagadnień przeszłości życia rodzinnego, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, s.13 - 22, MATERIAŁY VIDEO: |
W cyklu 2021Ln:
I. Błaszczyk, Rola przodków w kształtowaniu powszechnie akceptowanych wzorów zachowań [w] B. Stawoska - Jundziłł (red.) W kręgu zagadnień przeszłości życia rodzinnego, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, s.13 - 22, |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Metoda podawcza, pokaz, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów źródłowych Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów źródłowych Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: