Interwencja w system szkolny 20-3S-IWS
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną:
1. Wstęp do interwencji kryzysowej – modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości), etapy, przykłady (2h).
2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka (omówienie podstawowych zasad treningu zastępowania agresji Goldsteina) , metody interwencji (3h).
3. Żałoba po stracie – etapy przezywania żałoby, konsekwencje zablokowanej żałoby, wspieranie dziecka w przeżywaniu żałoby, analizy przypadków (3h).
4. Samobójstwa – czynniki ryzyka, rodzaje motywacji, ocena ryzyka, planowanie rozmowy i interwencji (3h)
5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (3h).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Umiejętności
Zebrać informacje konieczne do analizy funkcjonowania systemu
Przeanalizować system szkolny i mechanizmy go regulujące z uwzględnieniem znaczenia kluczowych jednostek dla funkcjonowania systemu
Opracować i zaprezentować (z uzasadnieniem) plan działań praktycznych, ukierunkowanych na zmiany w systemie.
Kompetencje społeczne
- współpracuje zadaniowo w grupie
- docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów
- dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy
- jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań
- dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym
Kryteria oceniania
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.
Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna
Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej
Literatura
iteratura obowiązkowa:
Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873.
Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130.
Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75.
Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131.
Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26.
Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298.
Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu.
Literatura uzupełniająca:
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne.
Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy.
James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: