Formowanie i dynamika grup 20-3S-FID
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Czym jest grupa? Podstawowa charakterystyka grup
2. Podstawowe funkcje grupy
3. Myślenie o grupach: Kategoryzacja społeczna, stereotypy (wstęp do relacji międzygrupowych)
4. Wpływ społeczny
5. Efektywność zadaniowa grup
6. Podejmowanie decyzji w grupach
7. Władza i przywództwo w grupie
8. Konflikt interesów (wstęp)
W cyklu 2020Z:
Kurs poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym funkcjonowania większych i małych grup społecznych, w tym grup zadaniowych. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy studentów i studentek na temat znaczenia grupy dla tożsamości człowieka (osobistej i społecznej), procesu formowania się grupy i jej rozwoju, norm grupowych, spójności grupowej, procesów podejmowania decyzji w grupach i zjawisk temu towarzyszących, przywództwa w grupie i ról grupowych oraz czynników wpływających na efektywność zadaniową grup. Ważnym elementem zajęć będzie wspólna analiza zjawisk zachodzących w różnych grupach społecznych. Aktywne uczestnictwo w kursie będzie również okazją do przyjrzenia się i analizy własnego uczestnictwa w grupach. Szczegółowa lista treści programowych obejmuje następujące zagadnienia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Odróżnia rodzaje grup społecznych i ich znaczenie dla Ja i dla społeczeństwa.
Zna rodzaje celów, typy przywództwa, strukturę grupy, czynniki sprzyjające efektywności zadaniowej, dwukierunkową rolę spójności grupowej.
Zna mechanizmy tworzenia grupy.
Zna czynniki zagrażające rozpadem grupy.
Umiejętności
Umie pobudzić pracę grupową.
Umie działać na rzecz zadaniowej efektywności grupy.
Umie wstępnie zdiagnozować problemy grupowe.
Kompetencje społeczne
Umiejętność (na poziomie elementarnym) do tworzenia i utrzymywania więzów grupowych.
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
egzamin, analiza sytuacji z codziennego życia społecznego i doświadczeń indywidualnych studentów i studentek
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7)
Oyster, C. K. (2000). Grupy. Warszawa: Zysk i S-ka (rozdziały 1-3, 5-10)
Literatura uzupełniająca:
Belbin, R.M., (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.
Besta, T., Kosakowska-Berezecka, N. (2017). Między grupami. Przewodnik po relacjach z ludźmi, którzy się od nas różnią. Sopot: Smak słowa.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do kursu w aplikacji Teams: Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analiza literatury, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe 30 ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: