Praktyka asystencka (dwutygodniowa, 80 godz.) 20-3P-WIK1
Program dwutygodniowej (80 godzin) praktyki asystenckiej obowiązującej studentów III roku na stacjonarnych, jednolitych studiach magisterskich, na kierunku Psychologia na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych APS, realizowanej w ośrodkach udzielających wsparcia w procesie rozwoju i funkcjonowania człowieka realizowana w okresie wakacyjnym (1.07.2018-30.09.2018)
Kierunek: Psychologia
Specjalność: Psychologia Wspierania Rozwoju i Kształcenia
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE I CELE PRAKTYKI
Zgodnie z planem jednolitych magisterskich studiów stacjonarnych, studentów III roku psychologii na specjalności Psychologia Wspierania Rozwoju i Kształcenia obowiązuje dwutygodniowa praktyka asystencka (wprowadzająca) w placówkach oświatowych, poradniach, stowarzyszeniach, fundacjach bądź instytucjach edukacyjnych, doradczych i badawczych, które oferują różne formy kształcenia oraz wspierania rozwoju osobistego i zawodowego.
Głównym celem praktyki jest weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów, pozyskanie nowych wiadomości, zdobycie umiejętności psychologicznych i ukształtowanie kompetencji przydatnych w przyszłej pracy zawodowej psychologa.
Praktyka polegająca na obserwacji uczestniczącej procesu diagnostycznego oraz przebiegu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, psychoedukacyjnych, działań doradczych, szkoleniowych i/lub badawczych (realizowanych przez pracowników służb społecznych, pracowników różnych instytucji i organizacji pozarządowych działających w sferze kultury, wychowania i niepełnosprawności oraz inny personel) powinna umożliwić osiągnięcie następujących celów szczegółowych:
- pogłębienie znajomości zasad funkcjonowania ośrodków, poradni i placówek oferujących pomoc psychologiczną i zajmujących się szeroko pojętą psychoedukacją;
- zapoznanie się z zastosowaniem wiedzy z zakresu psychologii wychowawczej, społecznej, organizacji i pracy, rozwojowej i szkolnej w praktyce psychologicznej;
- zdobycie umiejętności współpracy/ nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z osobami pracującymi w miejscu odbywania praktyki;
- zapoznanie z charakterystyką klientów placówek udzielających profesjonalnego wsparcia w procesie rozwoju i funkcjonowania oraz kształcenia człowieka na wszystkich etapach życia;
- zdobycie wiedzy o metodach pracy psychologa w różnych środowiskach społecznych (w tym w środowisku szkolnym, rodzinnym, zawodowym, itd.).
II. ZADANIA DO REALIZACJI W TRAKCIE PRAKTYKI
W toku praktyki studenci mają następujące zadania do realizacji:
1. Zapoznanie się z funkcjonowaniem ośrodków zajmujących się działalnością edukacyjną (psychoedukacyjną), udzielających wsparcia w rozwoju osobistym i/lub zawodowym.
2. Zapoznanie się z trybem zgłaszania się klientów/osób objętych edukacją i/lub opieką psychologiczną do wyżej wymienionych placówek.
3. Zapoznanie się z podstawami programowymi realizowanymi w placówkach oświatowych, z uwzględnieniem kwestii psychoedukacyjnych oraz wychowawczych bądź programami realizowanym przez fundacje, stowarzyszenia, poradnie czy instytucje doradcze i badawcze.
4. Obserwacja realizacji programów psychoedukacyjnych, promocyjnych, profilaktycznych, badawczych i/lub diagnostyczno-terapeutycznych.
5. Zapoznanie się z formami współpracy placówek oświatowych/szkoleniowych/doradczych i/lub terapeutycznych oraz z innymi instytucjami (poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami zdrowia psychicznego, ośrodkami pomocy społecznej, służbami miejskimi - strażą, policją, itd.).
6. Zaangażowanie się - w miarę możliwości i według wskazówek oraz w obecności pracownika placówki - w przygotowanie materiałów pomocniczych do pracy psychoedukacyjnej, terapeutycznej czy szkoleniowej oraz w wypełnianie dokumentacji psychologicznej według obowiązującej w placówce procedury (na przykład w tworzenie protokołów obserwacyjnych, danych z wywiadu, w analizę wyników testów psychologicznych, w ocenę skuteczności realizowanych programów/projektów).
III. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYKI
1. Praktyka trwa 2 tygodnie i jest realizowana w okresie wakacyjnym (od1 lipca 2018 do 30 września 2018 r). Student odbywa zajęcia w godzinach pracy placówki. Spędza w placówce średnio 8 godzin dziennie (w sumie liczba godzin zaliczających praktykę wynosi 80).
2. Każdym studentem w miejscu praktyk opiekuje się wyznaczony przez placówkę pracownik (opiekun praktyk w placówce). On też w zależności od stopnia złożoności realizowanego projektu, programu, czy interwencji określi formę kontaktu i uczestnictwa w spotkaniu z klientem/ osobą objętą opieką psychologiczną oraz charakter tej aktywności. Student może uczestniczyć w (a) fazie przygotowawczej, (b) realizacyjnej, dotyczącej wdrażania programu czy też prowadzenia interwencji i/lub w (c) fazie końcowej, dotyczącej ewaluacji oddziaływania i udzielania informacji zwrotnej.
3. Studenci:
- opracują wspólnie z opiekunem praktyk w placówce plan pobytu w ośrodku;
- sporządzą informacje o realizacji wszystkich zadań wymienionych w podpunktach 1-6, w ramach punktu II i odnotują to w „Dzienniku praktyk”.
4. Kontrolę nad przebiegiem praktyk studenckich sprawuje opiekun praktyk z ramienia uczelni. Sprawy sporne związane z przebiegiem praktyki, są rozstrzygane przez opiekuna praktyk z ramienia uczelni oraz przez przedstawiciela placówki, w której student odbywa praktykę (opiekuna praktyk w placówce).
IV. OCENA I ZALICZENIE PRAKTYK
1. Podstawą zaliczenia praktyk jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu praktyk, udokumentowane w „Dzienniku praktyk” bądź „Sprawozdaniu z odbytego wolontariatu/pracy”.
2. Student otrzymuje potwierdzenie odbycia praktyki, opinię o jej przebiegu, które to informacje wpisuje - do „Karty Praktykanta APS” – opiekun praktyki w placówce.
W opinii o przebiegu praktyki należy wskazać osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawnione w trakcie zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem:
a. znajomości zadań realizowanych w miejscu praktyki przygotowania do zajęć;
b. umiejętności współpracy z personelem;
c. przejawianej obowiązkowości w realizowaniu zadań;
d. prowadzenia dokumentacji – dziennika praktyk.
3. Podstawą zaliczenia praktyki jest akceptacja przez uczelnianego opiekuna praktyki wpisów do „Dziennika praktyk” lub „Sprawozdania z odbytego wolontariatu/pracy”, rozmowa ze studentem, a także informacje z „Karty Praktykanta APS”, które obejmują takie elementy jak:
a. ocena opisowa przebiegu praktyki dokonywana przez opiekuna praktyk w placówce;
b. ocena poziomu realizacji poszczególnych efektów kształcenia dokonywana przez opiekuna praktyk w placówce (na czterostopniowej skali od 2 do 5);
c. odbycie praktyk potwierdzone czytelną pieczątką z podpisem dyrektora placówki.
4. Student zobowiązany jest do przedstawienia opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk nie później niż w tydzień od ukończenia praktyk ale nie później niż na 2 dni przed zamknięciem protokołu zaliczeniowego w USOS.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2020Z:
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE I CELE PRAKTYKI Zgodnie z planem jednolitych magisterskich studiów stacjonarnych, studentów III roku psychologii na specjalności Psychologia Wspierania Rozwoju i Kształcenia obowiązuje dwutygodniowa praktyka asystencka (wprowadzająca) w placówkach oświatowych, poradniach, stowarzyszeniach, fundacjach bądź instytucjach edukacyjnych, doradczych i badawczych, które oferują różne formy kształcenia oraz wspierania rozwoju osobistego i zawodowego. II. ZADANIA DO REALIZACJI W TRAKCIE PRAKTYKI W toku praktyki studenci mają następujące zadania do realizacji: III. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYKI 1. Praktyka trwa 2 tygodnie i obejmuje 80 h. Student odbywa zajęcia w godzinach pracy placówki. Z uwagi na pandemię COVID-19, istnieje także możliwość odbycia praktyki pod okiem opiekuna praktyk w placówce, w trybie on-line. IV. OCENA I ZALICZENIE PRAKTYK 1. Podstawą zaliczenia praktyk jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu praktyk oraz udokumentowanie "Sprawozdania z odbytego wolontariatu/praktyki/pracy”. |
W cyklu 2020L:
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE I CELE PRAKTYKI Zgodnie z planem jednolitych magisterskich studiów stacjonarnych, studentów III roku psychologii na specjalności Psychologia Wspierania Rozwoju i Kształcenia obowiązuje dwutygodniowa praktyka asystencka (wprowadzająca) w placówkach oświatowych, poradniach, stowarzyszeniach, fundacjach bądź instytucjach edukacyjnych, doradczych i badawczych, które oferują różne formy kształcenia oraz wspierania rozwoju osobistego i zawodowego. II. ZADANIA DO REALIZACJI W TRAKCIE PRAKTYKI W toku praktyki studenci mają następujące zadania do realizacji: III. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYKI 1. Praktyka trwa 2 tygodnie i obejmuje 80 h. Student odbywa zajęcia w godzinach pracy placówki. Z uwagi na pandemię COVID-19, istnieje także możliwość odbycia praktyki pod okiem opiekuna praktyk w placówce, w trybie on-line. IV. OCENA I ZALICZENIE PRAKTYK 1. Podstawą zaliczenia praktyk jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu praktyk oraz udokumentowanie "Sprawozdania z odbytego wolontariatu/praktyki/pracy”. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2017n: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Znajomość zadań realizowanych w miejscu praktyki
Umiejętności
- Współpraca z personelem
- Prowadzenie dokumentacji – dziennika praktyk
Kompetencje społeczne
- Przejawiana obowiązkowość w realizowaniu zadań
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Edukacja online, poprzez MS Teams. Link do kanału zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae7ec0773788d4d72866483de9e22ff9d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=528aa6bc-2447-463b-af0a-1d8860244e6c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020L:
Edukacja online, poprzez MS Teams. Link do kanału zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae7ec0773788d4d72866483de9e22ff9d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=528aa6bc-2447-463b-af0a-1d8860244e6c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: