Profilaktyka zachowań problemowych u dzieci i młodzieży 20-3M-PZA
Treści programowe (wersja rozszerzona):
1. Pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych i dysfunkcjonalnych oraz kryteria opisu i rozpoznawania zaburzeń u dzieci i młodzieży (DSM-IV, ICD-10)
2. Założenia teoretyczne leżące o podstaw pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą, w pracy nad trudnościami i problemami emocjonalnymi oraz zachowania
3. Przegląd programów profilaktycznych znajdujących zastosowanie w dzieciństwie i w okresie adolescencji, w obszarze określonych problemów
-przeciwdziałanie problemom i zaburzeniom zachowania (np. ADHD, ODD, CD)
-zapobieganie trudnościom i problemom emocjonalnym (np. lęk, depresja, próby samobójcze i zachowania autodestrukcyjne)
-profilaktyka zachowań problemowych i ryzykownych w obszarze seksualności oraz używania substancji psychoaktywnych (przeciwdziałania narkomani, nikotyzmowi, prostytucji dziecięcej, etc.)
-zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i nieadekwatnym osiągnięciom szkolnym
-profilaktyka zdrowotna (kształtowane pozytywne nawyki żywieniowe, higieniczne, dbałość o właściwy sposób odpoczywania, dobre samopoczucie i o sprawność fizyczną)
4. Strategie i metody stosowane w profilaktyce
5. Ewaluacja programów profilaktycznych
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: