Psychologia Internetu 20-3M-PIN
Społeczeństwo informacyjne
Historia Internetu
Początki koncepcji społeczeństwa informacyjnego
Definicje społeczeństwa informacyjnego
Klasyczni myśliciele i ich perspektywy (np. McLuhan, Turkle, Toffler w Polsce: Goban-Klas, Krzysztofek)
Zjawisko globalnej wioski, hipertekst, rodzaje mediów komunikacji w Internecie
Wady i zalety społeczeństwa informacyjnego, czyli jak teoria ma się do rzeczywistości
Zjawiska i efekty społeczne w Internecie
Modele wyjaśniające zachowania użytkowników Internetu
Zjawiska grupowe w Internecie
Zaufanie w Internecie
Przyjaźnie w Internecie, atrakcyjność interpersonalna
Efekt anonimowości
Tożsamość i autoprezentacja w Internecie
Tożsamość bez zewnętrznych ograniczników, odcieleśnienie tożsamości
Multitożsamość
Wielopostaciowość ja
„Wirtualne” ja
Rodzaje tożsamości
Zarządzanie wizerunkiem w sieci
Komunikacja zapośredniczona, atrybuty mediów komunikacji i wirtualne zespoły
Definicje wirtualnych zespołów
Cechy interakcji społecznej w internecie
Gruntowanie komunikacji (grounding in communication) – Clark, Brennan
Teorie atrybutów komunikacji
Wpływ poszczególnych atrybutów na komunikację i efektywność pracy wirtualnych zespołów
Język i netykieta w komunikacji zapośredniczonej
Uzależnienie od Internetu
Cechy uzależnienia od Internetu
Statystyki
Skutki psychologiczne uzależnienia od Internetu
Wpływ korzystania z Internetu na kontakty społeczne
Skutki korzystania z mediów społecznościowych: znajomości na 1 klik, bezpieczeństwo danych, cyberbullying
Rola Internetu w zdobywaniu wiedzy – powierzchowne przetwarzanie informacji, szanse i zagrożenia, pokolenie „krótkich newsów”
Internet - sieć informacji, sieci społeczne
Pojęcie grafu, węzła i krawędzi
Pojęcie ścieżki, okręgu, stopnia powiązania, komponentu i klastra sieci
Zjawisko małych światów
Sześć uścisków dłoni
Wpływ społeczny w Internecie, dynamika rozchodzenia się nowości
Echo-chamber effect
Nowe zjawiska w Internecie – Internet rzeczy, wirtualna rzeczywistość, skutki
używania mediów społecznościowych
Internet rzeczy: geneza terminu i definicje, eliminacja tzw. błędu ludzkiego (human error), M2M communication, zastosowania praktyczne, poprawa jakości życia czy stały monitoring?
Wirtualna rzeczywistość: wpływ na procesy poznawcze, terapia w VR, rzeczywistość rozszerzona
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egazmin na koniec zajęć
Literatura
Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (2006). Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa, Academica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: